[]
[] [firmabil.no] []

Ny Rolls-Royce fra BMW


Terje Ringen - BilNorge



Så er den endelig avduket, den nye Rolls-Royce Phantom fra BMW. Man kan trygt si at dette er en bil som er tro mot sine røtter, selv om den er ny fra bunnen av.

Bilen er tuftet på prinsippene til Sir Henry Royce: ”Strev etter perfeksjon i alt dere gjør. Ta det beste som eksisterer og gjør det bedre. Hvis det ikke eksisterer, så design det.” Og teamet bak nye Phantom begynte med blanke ark.

Phantom har et ”lett” aluminiumskarosseri og en V12 motor med kraft og ytelser i kjent Rolls-Royce tradisjon. Egenskaper som lang akselavstand, korte overheng foran og bak, en dyp C-stolpe og langt panser har vært luksusmerkets kjennetegn nesten siden starten og er selvsagt også innkorporert i nye Phantom - i tillegg til den berømte grillen med The Spirit of Ecstacy gallionsfiguren.

Lær og edeltre
Innendørs er det benyttet lær og edeltre av de fineste sorter i kjent britisk håndverkstradisjon. Bakdørene er hengslet bak for å gi optimal adkomst til baksetet hvor eierne trolig kommer til å tilbringe mesteparten av tiden i en doning som denne. Skjønt Rolls-Royce hevder at bilen er så lettkjørt at flere av deres kunder vil fristes til å ta over rattet selv så snart anledningen byr seg.

En høy førerposisjon gir glimrende oversikt. Selvregulerende luftfjærer og elektroniske dempere kombinert med et perfekt hjuloppheng og høyprofil dekk, gir en perfekt kombinasjon av komfort og kjøreegenskaper. Phantom er utstyrt med PAX (kjør videre på punkterte dekk) som standard, noe som gjør at den kan forsette drøyt 15 mil i en hastighet av 80 km/t etter en eventuell punktering.

720 Newtonmeter
6,75-liters V12 motoren har solide krefter og setter Phantom i stand til å gjøre unna 0 til 100 på 5,9 sekunder og oppnå en toppfart på 240 km/t. Den yter 460hk, men enda mer imponerende er dreiemomentet på hele 720 Newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Foretrekker du å bli paradert gjennom gatene til jubel av store folkemasser er det nok betryggende å vite at 75% av dreiemomentet er tilgjengelig så langt nede i kjelleren som ved 1.000 omdreininger.

Gamle Sir Royce ville sikkert satt pris på ingeniørenes påfunn om å lage en mekanisme som elektrisk trekker ned og ut av syne gallionsfiguren på panseret når bilen parkeres, hjulsentrene med RR-logoen som står oppreist i fart og paraplyene som er plassert i hver av dørene.

Hvis du nå er fristet over evne kan vi røpe at prisen på en Phantom, eksklusiv avgifter, er €320.000. De vitale må er 5,834m (L) x 1,990m (B) x 1,632m (H) og den har en akselavstand på 3,57m. For å regne ut hva norske avgifter utgjør trenger du også å vite at vekten er 2.485kg, at de 453 hestene oversatt til kW blir 338 og at det nøyaktige slagvolumet er 6.749cc. Logg deg nå inn på www.toll.no for å sjekke hvor lenge du må spare.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: