[]
[] [firmabil.no] []

En Maserati du aldri har sett make til


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



I fjor markerte Maserati sin nye innsats mot det amerikanske markedet med en stor stand i Detroit. I år, ca. 900 biler senere, er de på plass igjen. Men når utstillingen åpner vil publikum finne en Maser de aldri hadde trodd var mulig. (Men det sa vi jo da Porsche planla Cayenne også).

Den 10. desember surret det inn en fax fra Maserati som på litt over to linjer sa at de bekreftet at det hadde vært samtaler om samarbeide mellom Maserati og Audi!!

Meget mystisk, Audi bestyrte jo Lamborghini, Maserati er en del av Ferrari, ”er det sant at VW-konsernet allikevel er interessert i å kjøpe Ferrari-Maserati av Fiat?” klarte noen å konstruere ut av denne meldingen.

De som både hadde lest Quattroruote, et av verdens beste bilblader, i starten av 2000, og som hadde antydninger av hukommelse, kunne gå tilbake dit og sjekke. Historien var i realiteten der. Maserati skulle prøve seg med firehjulsdrift, og det skulle Audi hjelpe til med.

Ferrarisjef Luca di Montezemolo kom med en tilsvarende ledetråd for ikke så lenge siden i et intervju med engelske Autocar. ”Maserati har ingen kred. når det gjelder off-roadere, men vi tenker allikevel på det jeg kaller en bil for sport og fritid, i samarbeide med Giugiaro”.

Og Italdesign-sjefen har jo for lengst lagt inn søknad: hans Buran (Geneve 2000) var jo det beste eksempel på hva som kan bygges på et Maserati-chassis. Høy og bred og luksuriøs og et innvendig rom du ikke skulle tro var mulig, sammen med fart og kjøre-egenskaper.

Nå er altså hele oppskriften fornyet, V8 motor og gearkasse fra Coupéen, men firehjuls drivlinjen rett fra Ingolstadt. I informasjonene om den nye modellen legges det vekt på at dette ikke er noen off-roader, men heller en Grand Touring Wagon med muligheter for litt terrengkjøring.

Det legges også vekt på at dette bare er et konsept, at den neste nye modellen fra Maserati er den firedørs luksus-limousinen som skal debutere i Frankfurt til høsten, og at den produksjonslinjen allerede nå står nesten ferdig.

Men det er svært meget som tyder på at dette kan bli Maseratis tredje modell-linje. De var i fjor oppe i mer enn 3.000 biler, limo’en vil legge på ganske mange flere, men kapasiteten til fabrikken er enda større. Dessuten avsetter de 400 millioner Euro i produktutvikling (tilsvarer hele 20% av årlig omsetning) frem til 2006 – de pengene skal jo også brukes til noe.

Giorgetto Giugiaro er helt svingstang over dette nye bidraget han kan gi til bilarkitekturen. Bare noen uker etter at Brera ble grønn-lyst for produksjon får han vise frem denne som er helt annerledes enn det meste av det vi har sett, men allikevel helt i stil med hans storvolum-filosofi. ”Det var deilig å får gjøre noe med SUV-oppskriften”, sier han. ”For meg har de alltid sett mer ut som grove off-roadere som er blitt ’sivilisert’, enn skikkelige biler. Her har vi fått muligheten til å gjøre noe helt annet: pushe grensene for den genuine GT-bilen og ende opp med en skikkelig GT Wagon”.

Hvis du vil vente med å bestille din Cayenne så er du kanskje interessert i å vite at denne prototypen måler nesten 5 meter i lengden, 194 cm i bredden og den rager 165 cm over bakken på sine 19 eller 20 tommers hjul (velg selv). 4244 ccm V-åtteren yter 390 hester ved 7000 omdreininger mens 451 Nm nås ved 4500. Den har fem seter som standard, kan leveres med fire separate stoler, og plass til en to-seters benk i bagasjerommet. Den gjør 0-100 på 5,5 sekunder og vil få en toppfarte over 260 km/t.

Dessuten har den jo fått et navn denne også. Kubang skal den hete. Ikke oppkalt etter en ulykke i Gudbrandsdalen, men, som vanlig, etter en vind. Denne må du til Java for å finne. Mens bilen selv vil passe glimrende som offisiell bil under Torinos OL i 2006. Giugiaro sitter som formann i en av komiteene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: