Scion lansert i LA
Du har fått noen doser Scion her på BilNorge, og nå er endelig de første modellene offisielt lansert. Det skjedde på utstillingen i LA, og California må da være et egnet sted for Toyotas nye ungdomsbiler. Det er som vi tidligere har nevnt generasjon Y som er målgruppen for Toyotas nye satsning. Ved å gi kundene mulighet for å spesialtilpasse sin bil tror Toyota at de kan oppnå større lojalitet enn det som er gjengs i dette miljøet. I utgangspunktet har kunden to områder hvor han må foreta valg - med hensyn til farge og gearoverføring. Deretter går han løs på utstyrslisten og velger ønsket audioanlegg, hjulkapsler og en rekke andre dibbedutter som ekstralys, spoilere og dørmatter for å få en Scion etter sin egen smak. Det er to modeller som nå lanseres, xA og xB, og begge kan i prinsippet spesialtilpasses for den enkelte kunden. xA er en femdørs kombikupé mens xB er hundehuset vi tidligere har hilst på under betegnelsen bbX. Begge modellene utstyres med en 105hk 1,5-liters motor med enten 5-trinns manuell eller 4-trinns automatkasse. Et skikkelig lydanlegg på 160 Watt med CD/MP3-spiller og 6 høyttalere er standard, og brukeren kan velge mellom 10 forskjellige farger på displayet. Modellene som er eksklusive for statene er salgsklare i juni, og et år senere kommer en tredje modell. Det blir med stor sannsynlighet modellen vi tidligere har presentert som konseptbilen ccX. Til sammen regner Toyota med å selge 100.000 enheter årlig av de tre modellene, så det ligger nok mange timer markedsanalyse bak denne satsningen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |