[]
[] [firmabil.no] []

Kjempedesember i USA


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



10 prosent opp gikk bilsalget opp i USA i desember. Det høres ikke akkurat ut som depresjon, men bakgrunnen for storsalget var nok store incentiver. GM var i spissen for innspurten, de økte med nesten 31 prosent i årets siste måned.

GMs folk har lenge gått rundt med slips der 29-tallet har hatt en fremtredende plass. Dette er deres mål for markedsandelen hjemme, uten at de har sagt når den skal nås. Med desemberinnspurten var det på hekta at det ikke skjedde i 2002.. ”Hadde vi solgt til hver eneste utleieflåte i landet i desember, hadde vi klart det”, sa Bob Lutz ved åpningen av LA-utstillingen, ”men det er ikke slik vi ønsker å nå resultater”.

Det er allikevel ikke tvil om at nå blir markedsandeler kjøpt. Dette har vært den tøffeste incentive-måneden i historien, mener mange observatører. Og Chrysler-sjefen, Dieter Zetsche lurer på hvor langt dette skal gå. ”Kanskje vi må innføre negativ finansiering”, sier han som en halv spøk: ”kjøp bil nå og får en fast sjekk hver måned etter på”.

GM endte med en markedsandel på 28,4 prosent – opp fra 28,1, og da holder vi Saab utenfor. Deres desembervolum endte på 469.618 og totalt for året endte man, med sine 4,820.000 biler og trucker og Saaber, mindre enn 1 prosent etter fjoråret.

Ford økte også i desember, men ikke så meget som Generalen. 8,6% foran, med alle merkene sine, mens hele året endte 8,6% etter fjoråret. Mens Chrysler, som heller fokuserer på bunnlinje enn markedsandel, så desember 2,2 prosent under fjorårets, og hele året endte 2,5 prosent etter.

Totalt ble det solgt nesten 16.850.000 nye biler i USA i fjor, en nedgang på snaue 2 prosent, mens salgstakten i desember pekte mot langt over 17 millioner. For neste år regner man med en forsiktig nedgang i salget, men nærmere 16,5 millioner enn 16 blank.

Fra årets resultat-liste merker vi oss for øvrig at Toyota, som har Amerikas mest solgte bil i form av Camry, hadde et nytt rekord-år, og at Lexus slo BMW i luksusbilklassen, men det løpet varte helt til målstreken. Med 234.000 salg endte de mindre enn 1 prosent foran.

Lette trucker solgte så vidt mer enn personbiler, 8,5 mot 8,3 millioner enheter.

Fords F-serie var fremdeles markedets mest solgte bil, men den lå 10 prosent under 2001.

Luksusbiler og koreanske biler er de gruppene som øker mest.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: