Aston Martin for folket
Aston Martin er plutselig blitt folkelig. Etter en åpen Zagato i Los Angeles som skal bygges i ikke flere enn 99 eksemplarer, viser de nå i Detroit den bilen de skal bygge 5000 av. I året! 5000 er mer enn en firedel av Astons totale produksjon gjennom hele livet. AMV8 heter modellen som har sin premiere i Detroit. Denne kalles verken konseptbil eller prototype, den er ganske enkelt forsmaken på den AM 305-serien som skal i produksjon som 2005-modell, og som skal ned til Porsche 911-territorium. (Dagens modeller har et salgsvolum på et stykke over 1000 enheter årlig). Her er den en lukket to-seter, men både cabrioleter og modeller med lenger akselavstand og litt bedre innvendig plass ligger i kortene. Det ser også ut som den skal drives av en 4,3 liters alu-V8 motor med 350 hk i folkeutgaven, men med uproblematiske 450 hester som kan komme om du ber dem. Her snakker vi ikke bare om planer for en helt ny modellserie, vi snakker også om planer for et helt nytt produksjonsanlegg i en fabrikk i Gaydon som Jaguar plutselig ikke hadde behov for allikevel. Her er det både tradisjon og hi-tech. Gaydon ligger like ved Newport Pagnell som har vært Astons virkelige hjem etter krigen. Og en meget avansert aluminiumsplattform krever en helt ny form for produksjonsteknikk. Bilen er selvfølgelig klassisk Aston. Motor foran, drivhjulene bak, 50-50 vektfordeling. Målene på Detroit-utgaven er 4347 x 1874 x 1298 mm og akselavstanden er 2600 mm. Designet etterlater ingen tvil om hva dette er, med en front som er såpass tung at den kan minne om noen av Astons sportsracere fra 50-årene. Henrik Fisker, generaldesigner hos Aston Martin, sier at målet var å produsere en gjennomført moderne Aston Martin, men med mange nok styling-spor til å sikre at dette ville være en ekte Aston. Spesielt var det viktig at interiøret og alt utstyret gav gode Aston-vibrasjoner, samtidig som det lett skulle kunne overføres fra denne modellen til produksjonsutgaven. Så er det selvfølgelig to ting her som trenger positive svar. Finnes det 5000 kunder for et slikt alternativ til Porsche 911? Og: kan denne nivelleringen av Aston-statusen foregå uten at det går ut over imaget til de virkelig dyre modellene, som jo også fortsatt skal leve? Hvis ikke svaret på begge spørsmålene er et rungende ja, har Aston Martin og dens bestyrer, Ford, kastet seg ut på virkelig dypt vann. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |