[]
[] [firmabil.no] []

Glimt av Fords nye bestselger


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ford F 150 ble nok en gang USAs mest solgte bilmodell i fjor. Men volumet lå 10 prosent under 2001-tallet. Kanskje like godt at de allerede nå viser antydninger av hva 2004-modellen blir. SVT F-150 Lightning het konseptbilen de avduket i Detroit.

Det er litt av en jobb den kommende F-150 har: den skal følge etter en bil som har vært bestselger i 21 år. Det er ca. 10 millioner av dem som triller rundt. Og selv om vi vel egentlig snakker erke-pick-up her, finnes den i grunnen i alle former og fasonger, med sprikende mål og i utrolige konfigurasjoner.

Detroit-modellen bare antyder hva man kan vente seg når bilen kommer på markedet. Allerede nå sier Fords folk at når de starter annonsekampanjen for den i september, vil det være starten på den største og mektigste lanseringen noensinne, noe sted.

Nå blir det nok ikke en modell med SVT Lightning spesifikasjonene som kommer i produksjon først, men alle Amerikas hot roddere er lovet torden og lyn ca halvannet år etter at smør og brød modellene har gått i produksjon. ”Chrysler lovet at de skulle dempe vår Lighting sånn at den kunne sammenliknes med lett småregn” minnet Special Vehicle Team –sjef John Coletti oss om, og føyde til: ”men jeg har mine tvil….”

Det dreier seg med andre ord om krefter, Her har vi en 5,4 liters V åtter med kompressor og intercooler, og hvilken intercooler. Nominelle 500 hester – man skulle tro det holdt. Men her kan rodderne lære et nytt trick. For 20-30 sekunder kan bilens air condition system kjøle et passende volum innsugningsluft ned enda 30-40 grader, og dermed jekke opp ytelsen med 15-20 prosent. Mer enn nok til et ekstra, imponerende byks, så får det ikke hjelpe om luftkondisjoneringen er koblet ut en liten stund.

Sammen med det blir seks trinns gearkasse, uavhengig bakhjulsfjæring og ovale siderør som virkelig serverer den klassiske V-åtter rumlingen, nesten banalt. Men utseendet er ikke banalt. Det er en blanding av effektive strømlinjer og amerikansk aggressivt. Siden de nye modellene nok også blir tyngre enn de som skal erstattes (blant annet på grunn av en meget stivere ramme som tillot den uavhengige bakakselen) er dette selvfølgelig et uttrykk for den type amerikansk bilkultur som all fornuft ønsker skal forsvinne. Aggressive uttrykk i trafikken og sløsing med ikke-fornybare ressurser er liksom ikke akkurat 2004.

Men det får vi heller komme tilbake til når eventyret blir virkelig. Foreløpig er dette bare et mobilt, meget mobilt, monument over amerikansk truck-overlegenhet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: