[]
[] [firmabil.no] []

Ny redningsmann for Fiat


Jon Winding-Sørensen - BilNorge

Fra torsdag og gjennom hele helgen har oppslagene om Roberto Colaninno og Fiat vært meget store både i italienske aviser og i finanspressen. Skal han bringe Fiat tilbake fra stupet?

Du har kanskje aldri hørt om Colaninno en gang. Han sto bak et skikkelig reform-arbeid hos Olivetti, og tok senere over Telecom Italia i sterk konkurranse med Agnelli- og Fiat-interesser. Uoverensstemmelser om vekst-planene gjorde at han forlot det nyprivatiserte telecom-selskapet i 2001, og han har siden den gang sett seg om etter nye investeringsmuligheter.

Fiat later til å være en glimrende mulighet. Han har helt klart snakket med Italias statsminister, som åpenbart har kjent til planene lenge, og som er svært opptatt av å holde Fiat italiensk. Og Agnelli-familien har i løpet av en uke endret holdning fra å blåse av ”disse ryktene” til å være klare til å gå i forhandlinger. For en av Colaninnos betingelser skal være at Agnelliene ikke skal eie mer enn han kommer til å gjøre.

Planen hans skal være at han og partnere kjøper 15-20% av Fiat Auto. Det ser ut som om de har en ramme på en milliard Euro. Samtidig vil de at GM skal øke sin andel i bedriften fra dagens 20, til 40%, men samtidig droppe den opsjonen som eksisterer nå, som vil kunne tvinge dem til å overta hele Fiat Auto neste år. Fiat konsernet (der Agnelli er sterkt involvert) skulle samtidig droppe sin eierandel i Fiat Auto fra 80 til 40 prosent. Det later også til å være en forutsetning at han tar over ledelsen av selskapet.

Colaninno har bekreftet at han kommer til å komme med et bud på Fiat, og at detaljene vil bli presentert i løpet av denne uken. Det er mange observatører som gir ham gode sjanser til å klare en slik operasjon. Men han må først godsnakke med alle de som fremdeles er ganske sure på ham etter et meget smertefullt gjelds-sanerings arbeid hos Olivetti, og han må få Fiats kreditor-banker til å droppe dagens restruktureringsplaner og gå inn for hans.

Men det er bare nok en gang å måtte slå fast: i Italia er alle løsninger mulig, og denne er så typisk italiensk at den burde ha de beste muligheter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: