[]
[] [firmabil.no] []

Dodge med 500 hesters "motorsykkel"


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Jeg var i ferd med å skrive om hvordan Chrysler, der alle konseptbilene het Dodge i år, var i ferd med å spille den litt fornuftige rollen som de viste med for eksempel Magnum. Men så kom Tomahawk, en firehjulsmotorsykkel med 500 hester V10 motor. Slik snusfornuft applauderes.

For egentlig var profilen litt flat. Avenger riktignok med gode rallyovertoner, Kahuna, som godt kan ta innersvingen på VWs Microbus konsept og Durango RT som helt klart er en forsmak på neste års nye Durango-familie. (Alle disse bilene skal vi presentere senere.)

Og så Magnum da, som var en liten tragedie. Etter den strålende premieren den hadde i San Francisco ble den håndbygde konseptbilen lempet om bord i en semitrailer for å fraktes til Detroit. Lørdag før ny-debuten mandag var det noe som hendte. Lastebilen krasjet, både fører og passasjer ble drept. Bilen var heller ikke god, men det er dessverre slik at det er lettere å restaurere biler enn mennesker, så den var på plass da den skulle.

Og så hadde jeg tenkt å følge på med at dagens Chrysler-administrasjon jo virker ganske fornuftige, at de nå setter bunnlinje og kvalitet foran flash og flærr, bevist for eksempel gjennom garantikostnadene som er sunket med 21 prosent i 2002 for første års biler. Chrysler regner med en tilsvarende reduksjon i år. Så hvis ikke dette er fornuftig…..

Og dermed landet Tomahawk, og nærmere det glade vanvidd kan man vel vanskelig komme. Tenk deg en vanvittig dragster motorsykkel. Så viser det seg at motoren er så bred, og at alle hestekreftene stiller enorme krav til hjulenes bredde, slik at du deler hele sykkelen, med ramme og hjul, på langs. Dermed får du to forhjul og to bakhjul med ca. 50 cm avstand, og plass til en Viper V10 motor med 8,3 liter og minst 500 hester.

0-100 på 2,5 sekunder og en teoretisk toppfart på mer enn 450 km/t.

Og den går. Den ble kjørt på scenen av Chryslers dag-til-dag sjef Wolfgang Bernhard som en god del nordmenn også har håndkjøpt bil av. Han var nemlig i sin tid den velkledde lederen for AMG i Tyskland. Like velkledd nå, men med et smil som truet med å sprekke ansiktet hans. ”Vi gjør det fordi vi er motor-gærne”, sa han. ”En motorsykkel er det beste mediet dersom du virkelig skal vise fem en motor.” 750 kg maskin hvorav kanskje halvparten er motor og drivlinje.

Og i ramme alvor antydet Chrysler-folk at man nå skal vurdere om det skal produseres et par håndbygde eksemplarer av maskinen ”som vil kunne skape oppmerksomhet rundt Dodge-navnet mer effektivt enn noen sportsbil”.

Prisen vil bli rundt 250.000 dollars, fikk man vite. Men som noen føyde til med lette assosiasjoner til den omtrent like dyre Maybach som Jay Leno nettopp hadde gjort en presentasjon på. ”Dette er i hvert fall en kontrast til Maytag og kan nok ikke forveksles med noe som helst”.

På en måte er det godt å høre at det er ingen av folkene til Chryslers sjef-designer Trevor Creed som er sprø nok til å foreslå noe slikt som dette. Ideen og designet kommer fra design-elever ved College for Creative Studies i Detroit.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: