Tilbake til Mustang-røttene
Etter at Mustang har blitt mer og mer utvannet har Ford endelig gravd seg tilbake til denne pony-bilens røtter, og sørget for at det gror igjen. I Los Angeles viste de en åpen utgave, som de riktignok kalte konsept. I Detroit kom de med Coupéen. Det hele er meget lovende. Det er nesten 40 år siden Mustang tok en hel bilverden med storm. Også her hjemme. En av Fords internasjonale toppsjefer i dag, nordmann, har mye å takke salg av brukte Mustanger på Lillestrøm-kantene for! Det er ikke tvil om at en ny Mustang er på gang for 2004, og skal man dømme etter disse to konseptene man nå har vist er man på vei tilbake i riktig spor igjen. Her er det ikke snakk om retro, men det er masse snakk om røtter, og riktige gener, om klare DNA-spor. Her er elementer både fra den opprinnelige 1964-modellen og fra asfalt-brennere som GT 500 og GT 350-utgavene ”Det er ikke bare et spørsmål om å få linjene til å se riktige ut”, sier J. C. Mays, Fords designsjef, ”her er det proporsjonene og flatene som er kritiske”. Det hele ser veldig vellykket ut, og de har virkelig jobbet hardt for å få det hele til å stemme. For eksempel er prototypene bygget på den samme plattformen som også bærer Lincoln LS og Jaguar S-Type, men hele forstillingen er bygget helt ny, fra bunnen og opp. Ellers hadde man ikke fått til de typiske Mustang-linjene over forhjulene. Nå later det til at i produksjonsutgaven er man nødt til å modifisere bakenden på DEW 98-plattformen ganske meget også, for å få plass til baksetepassasjerer under den lave taklinjen. I konseptene var ikke det noe problem, de er presentert som to-setere. Dette betyr nok også at i produksjonsutgaven vil det bli benyttet en stiv bakaksel, men folk som kjenner programmet insisterer på at det også utvikles en uavhengig bakstilling som nok skal benyttes på en meget dyrere Cobra-utgaven, som ligger enda lenger frem i tid. Detroit-bilen er utstyrt med en 400 hesters V8 motor på 4,6 liter, som er utstyrt med en kompressor. Seks trinn i den manuelle (i coupéen) og fem trinn i den automatiske kassa. Svære 20 tommers hjul blir vel kanskje i meste laget for produksjonsutgaven. Når bilen kommer i butikken blir det nok en 3 liters twin cam V6 som sitter i basis-modellen, mens denne kompressormotoren blir topp-tilbudet. Men se ikke bort fra at dette kan bli en bil som likner på originalen også når det gjelder form over funksjon. Etter litt over et år hadde Ford solgt mer enn en million av førsteutgaven. Nesten alle var utstyrt med basis-motoren, det var først etterpå at man begynte å forbinde Mustang med seriøse prestasjoner også. Tilsvarende suksess venter nok ikke Den Blå Ovalen nå, men det er nok å ta en titt på interiøret, med Mustang-logoen i midten av det tre-ekede rattet, for å forstå at her er det seriøs interesse for å vekke gode minner til live igjen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |