[]
[] [firmabil.no] []

Tradisjon i ny form


Terje Ringen - BilNorge



Trucker selger fortsatt som varmt hvetebrød i USA, og de tre store amerikanske aktørene, Ford, GM & Chrysler sloss som bikkjer om markedsandelene. Med Cheyenne concept viser Chevy noen fremtidstanker.

Da de skulle designe Cheyenne tok GM-designerne et blikk bakover i tid og fant at enkelte Chevy-modeller hadde hatt større betydning og gjennomslagskraft enn andre. Blant de viktigste modellene var Cameo fra 1955, Cheyenne fra 1967 og 73 og Silverado fra 1988. Dette var ifølge eksteriør-designer Jeff Angeleri trucker med sjel, klasse og eleganse.

I Cheyenne er det lagt vekt på å oppnå best mulig kombinasjon av komfort og praktiske egenskaper, noe som innebærer en rommelig 4-dørs kabin og et praktisk pickup plan. En lang akselavstand på nesten fire meter gjør det mulig å redusere overhengene i den 5,94 meter lange trucken.

Smarte detaljer
For å lette adkomsten til lasteplanet har designerne lagt inn lasteluker fremme på hver side i tillegg til den store lemmen bak. Bakluken kan for øvrig åpnes halvveis og danner da en hylle som hjelper innlastingen. Gulvet i lasteplanet befinner seg bare 71cm over bakken, og det er uvanlig lavt for en full size truck i denne klassen. For frakt av mindre gjenstander er planet utstyrt med holdere og skuffer.

Interiøret i Cheyenne er luksuriøst og rommelig. Instrumentpanelet er lavt plassert og har en enkel utforming. Setemekanismen er integrert i gulvet for å gi best mulig benplass. Seter og dashbord er kledd med røft lær, og børstet aluminium er benyttet i en rekke detaljer.

Sine krefter henter Cheyenne fra en 6-liters V8 som yter 500 hester og har et dreiemoment på 786 Newtonmeter. Med en bensinpris på tre kroner literen er det jo slik amerikanerne vil ha det. Men spesielt miljømessig er det definitivt ikke.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: