Detroit på media-event-toppen
Vel er dollaren billig nå i forhold til krona, men det må være andre forklaringer på at Detroit-utstillingen er blitt en av de største mediebegivenheter i USA. Norge var kanskje overrepresentert der i år også, men vi monnet allikevel ikke stort mot de totalt 6.500 pressefolkene som møtte opp i år. Riktignok slapp man unna både snøstormer og vesentlige forsinkelser på flyplassene i år, men tropisk var det ikke, og tempoet for avholdelse av de forskjellige pressekonferansene var like hektisk som alltid. Og du har ikke noe valg, stiller du ikke så er sensasjonene pakket bort igjen to timer etterpå. Detroit er den eneste bilutstillingen jeg vet om som ikke har plass til bilene sine. 50 pressekonferanser som avslørte ca. 60 nye biler, prototyper, konsepter og produksjonsmodeller, skulle avvikles og dekkes i løpet av de tre pressedagene. Det heter Ikke fordypning. Flere enn 6.500 personer hadde fått presseakkreditering. Hele 4.000 + kom fra USA, men pussig nok representerte de ikke flere enn 40 stater. Det er altså fremdeles USA-stater som er Detroit-frie. Det er endel land rundt i verden som heller ikke får førstehånds informasjon fra en av sine egne, men det er jommen mange som får det også. 54 nasjoner rundt i verden lot seg representere av ca. 2.500 folk som påsto de var medie-arbeidere. Minst fire av dem var imidlertid norske bilforhandlere på guttetur. Det er ikke uvanlig, bare vent til Geneve. Men nå er mediepresset over, og vanlige kunder kan vasse rundt i et hav av kjedelige produksjonsbiler, livet opp her og der av noen morsomme eksperimenter. I dag åpner den endelig for vanlige publikummere, etter en uke med presse- og bransje-dager, og da holder den åpen frem til den 20. Og dersom du planlegger å besøke utstillingen på en av de aller siste dagene så vit at Red Wings er hjemme igjen allerede den 19. og spiller mot Vancouver på kvelden. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |