Touran pluss 5000 x 5000
Mandag skjer det mye rundt Volkswagen. Da skal det være verdenspremiere på den nye Touran (som det skal selges godt over 1000 eksemplarer av i Norge i år) og starten for 5000 x 5000 går. Det siste er nok det mest spennende, det første er jo tross alt bare enda en ny bilmodell. Touran har vi tidligere beskrevet i BilNorge, det blir den første modellen som bygges på det nye Golf-understellet og blir en minivan som vel ikke akkurat har verdens mest spennende design. Men praktisk blir den sikkert, vi skal snart få se. De som er kjappe med bestillingen kan antagelig bruke en slik når ungene skal kjøres til 17. mai arrangementet på skolen. Men uten prosjekt 5000 x 5000 hadde denne bilen kommet fra Romania eller et annet lavkostland. Takket være en meget omdiskutert tariffmodell som dukket opp på forhandlingsbordet i 1999 blir imidlertid bilen satt sammen av fagfolk i Wolfsburg som imidlertid jobber, ikke for VW men, for Auto 5000. Dette er et produksjonsselskap, datterbedrift av VW, som har inngått helt spesielle avtaler med IG Metall, den dominerende fagforeningen i Tyskland. De som jobber langs disse båndene har en fast månedslønn og en arbeidstid som er noe lenger enn hos andre fagorganiserte. Denne arbeidstiden regnes også ut som et snitt over et år, slik at i arbeidsuker hvor det virkelig koker kan det godt hende man er oppe i 48 timer og lørdager kan også legges inn. Navnet på prosjektet stammer fra den tiden man fremdeles betalte både varer og lønn i D Mark, og henspiller på at for 5000 DM i lønn skulle VW skaffe 5000 nye arbeidsplasser. Hvor mange det er blitt så langt skal konsernet også fortelle mandag, men det er allerede kjent at senere skal 1500 arbeidere inn under den samme formelen for å bygge den kommende Microbussen i Hannover. For IG Metall er dette også en spennende utvikling. ”Derved beviser vi at organisert arbeidskraft og tariffavtaler ikke er til hinder for å legge nye arbeidsplasser til Tyskland”, ser de der. Foreløpig gjelder avtalen frem til 2006, selv om Touran nok kommer til å vare enda lenger. Kapasiteten til Auto 5000 kommer til å ligge på mellom 800 og 1000 biler pr. dag, avhengig av etterspørsel – helt siden oktober har det trillet fem-seks slike biler av båndet hver dag, for at arbeidsstokken har kunnet kjøre seg skikkelig inn på den nye modellen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |