[]
[] [firmabil.no] []

Mazda flyr med ørnens vinger


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Man lærer mye språk av konseptbiler. Var det ikke Kahuna (Dodge) som betyr Stor Bølge på Hawaii? Nå blir vi også fortalt at Washu, navnet på Mazdas konsept-deltaker i Detroit, betyr Ørnens Vinger. Poetisk? For meg høres det mer ut som en oppfordring til ungene om å vaske henda!

To ting gjorde denne bilens debut spesielt interessant. Det ene var at samtidig ble prisen på RX8 offentliggjort. Den var særdeles konkurransedyktig slik at denne spennende bilen nok skal sørge for at rotasjonsmotoren skal få enda mange år å leve.

Det andre var at Mazda lovet at dette bare var den første av en serie konseptbiler som vil dukke opp på bilutstillinger utover hele året, og kulminere med utstillingen i Tokyo, som en gang for alle skal understreke at nå er Mazda moro og spennende og nå skal de bygge biler som river ned skillet mellom familiebiler og sportsbiler.

Pompøst nok blir vi fortalt at Washu er bygget for å eksperimentere med hvordan folk interacter med bilers interiør. Glem det. Vi snakker om en rommelig seks-seter som folk flest burde føle seg vel i, selv om man ikke kaller det interaction. Interiøret er også preget av et by-wire system som har eliminert rattet og som gjør at instrumentpanelet kan flyttes der det er minst i veien.

Men mest iøynefallende er vel dørløsningene. Fordørene åpner konvensjonelt, bortsett fra at det gjør de i en vinkel på nesten 90 grader – derav assosiasjonene med ørnevinger påstås det. Mens bakdørene sleider langs bilens sider, ikke ulikt det du ser på enkelte fly.

By-wire systemet har også gjort det enklere med et helt flatt gulv og siden setene er orientert i et 2+2+2 mønster er det selvfølgelig enkelt å få en rekke andre løsninger ut av dette interiøret også.

Ellers er bilen selvfølgelig stapp full av nye tekniske løsninger. Frontlys som stiller skarpt ved hjelp av automatisk justerbar linse for eksempel, eller dimmeglass (som ikke har noe med siste kvelden i militæret å gjøre) som elektrisk kan styres fra helt transparent til fullstendig ugjennomsiktig. Klimakontroll som opererer gjennom ”pustende” overflate (stort volum og lav hastighet er nok noe som er rett rundt hjørnet for produksjonsbiler også nå), akkurat som den elektriske parkeringsbremsen bilen er utstyrt med.

Nesten 5meter lang, og allikevel 185 cm bred, med en høyde på 160 cm fyller den et ganske stort volum. 3,5 liters V6 motoren stopper for øvrig på 242 hester.

Så får vi se hva de kommer med til Geneve.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: