Saab blir enda mere Opel
Automotive News kan nå fortelle at Saab mister enda mer av sin selvstendighet. Både konstruksjon og produksjon skal nå inn under de som har ansvar for tilsvarende hos Opel. GM Europa blir mer og mer lik GM Nord-Amerika Ulogisk er det jo ikke. Saab har ikke klart å vise at de er i stand til å stå på egne ben etter at GM kom inn for over ti år siden. På den annen side har jo heller ikke GM vist at de er i stand til å overta en fabrikk som Saab og klare å snu den rundt. Men nå ser det ut som om de første operasjonene hos Opel er gjennomført med en viss suksess, slik at det samme mannskapet kanskje kan få til noe tilsvarende hos Saab. De første grepene, en sterk reduksjon av arbeidsstokken bl.a., er jo allerede tatt hos Saab, og både Opel og Saab har hatt sine omfattende gjennomganger av situasjonen, Opel med sitt prosjekt Olympia, og Saab med sitt Viggen-prosjekt. Det går åpenbart mot et meget tettere samarbeide i Europa. Opels produksjonssjef får nå også ansvaret for Saab, i tillegg til Opels og Vauxhalls fabrikker rundt i Europa. Og Hans Demant, som er sjef for teknisk utvikling, får konstruksjonsansvaret for Saab også – ikke helt på jordet siden de Europeiske GM-produktene i større og større grad deler plattformer og komponenter. Det blir med andre ord en samordning slik man ser det i USA. Der gjøres det ikke forskjellige motorprogram, for eksempel, hos Chevrolet og Buick, og man jobber ikke med forskjellige elektronikk-program rundt hos de forskjellige merkene. Derimot har man igjen adskilte designavdelinger i USA, det er det meget sannsynlig at man fortsetter med i Europa også. Skallet er jo det som virkelig skiller produktene fra hverandre og som understreker merkevaren. Det første målet er – og det har det vært lenge – å komme opp på 200.000 Saab-salg i året. Nå er det mulig man kan senke listen enda litt mer, siden det åpenbart blir endel kost-deling i tiden fremover. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |