SuperFord i helene på Moskvitch
Umiddelbart er den eneste andre bilen jeg kan komme på som het 427 en Moskvitch fra tidlig 70-tall. Men muligens fantes det også en AC med Frua karosseri som het det samme, i så fall var det den første Shelby Cobra i USA. Men Fords Detroit-konsept er nok ikke oppkalt etter noen av dem. 427 er simpelthen kubikkmålet på motoren som er på 7 liter slik at vi altså snakker kubikk-tommer. At den også er på 590 hester og har 10 sylindre i V form er av mindre interesse her. Men det jeg begynner å lure litt på er om ikke Ford, i sin rotete fortid, har hatt en 427-blokk, V-åtter som i virkeligheten målte 425, og at de også har hatt en mektig 7-liter som var kjent som 428 men som altså målte 427. Jeg kommer kanskje til å sjekke opp det en dag hvis ikke ACCN kommer til assistanse. Bilen, som altså ble vist i Detroit, er en ”rett-i-trynet-på” modell, som ikke har et eneste alibi, slik som de andre Ford-konseptene i år har. Her er det ingen U-type økologi, ingen crossover-tankegang som med Freestyle, ingen produksjonsbakgrunn som med Lightning og Mustang, her er det yr bilglede. ”Vi fyller 100 i år, og det akter vi ikke å be om unnskyldning for”, sier J. C. Mays med referanse til 427. Bortsett fra at her viser han frem enda en ny type Ford-front, snart er alle spor av familielikheter visket vekk, det er bare den blå ovalen tilbake som kjennetegn, er vel dette en bil som vekker opp Fords muskel-minner. Nascar og stock car racingtradisjoner begynner å flagre forbi Men samtidig er dette en stor amerikansk sedan, også av den klassiske skolen. Åpenbart meget større utenpå enn inni, og med masse visuell stil både utenpå og inni. Bygget på det bakhjulsdrevne DEW-chassiset som brukes av Lincoln LS, men sterkt modifisert foran. Forbausende nok er dette ultra-amerikanske designet tegnet av en 30-år gammel engelskmann med norske klassekammerater da han forlot universitet i Coventry i miten av 90-årene, og med en fortid som konseptbiltegner hos Simon Cox da han lagde Star Wars biler for Isuzu. Joe Baker har tegnet både eksteriøret og interiøret og hadde sågar funnet på navnet til bilen: 500 skulle den hete. ”Men det navnet likte ledelsen så godt at det blir brukt på den store Ford sedanen som komme i 2004. Så da var vel 427 det cooleste vi kunne finne på”, sier han. Om den kommer til å bli produsert? Ingen planer om det, men som en Ford-mann sa: ”den kommende 500 er en forhjulsdreven bil i D-segmentet med en E-segment størrelse i interiøret. Jeg vil ikke si at med 427 er det direkte omvendt, men den er i hvert fall bakhjulsdrevet. Kanskje de kan utfylle hverandre?” Med denne bilen hadde ikke Ford noe å skamme seg over ved siden av de mange andre vanvittige luxus&power fantasiene som Cobo Hall var så full av denne gangen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |