Siste Evo før generasjon IX
Vet du hvor langt det er mellom to Evo’er? Hos Mitsubishi er svaret to år, og i neste betegnelse må de ta X’en i bruk. Evo VIII er med andre ord på gang. Ralliart, som blant annet er kjent for å ha driftet Mitsubishis WRC-biler, er nylig innlemmet i Mitsubishi-familen og blitt en formell del av Mitsubishi Motors Europe. Ralliart skal heretter være et sub-merke som markedsføres og distribueres gjennom Mitsubishis ordinære kanaler. Når det gjelder såkalte Gruppe N ”standardbiler” i rally, er det som regel Mitsubishi og Subaru som sloss om plassene øverst på pallen. Nylig lanserte Subaru en oppdatert versjon av sin Impreza WRX, og hva er vel da mer naturlig enn at en Evo VIII ser dagens lys. Denne er leveringsklar i løpet av våren og skal foreløpig kun distribueres i UK og Japan. Rundt 1.000 eksemplarer regner de med å omsette på de britiske øyer inneværende år. Mitsubishi forteller i en pressemelding at innlemmelsen av Ralliart i morselskapet medfører at prisene går ned og legger til at Evo VIII får en veiledende pris i UK på £26.995, £3.000 lavere enn sin forgjenger. En enda heftigere Evo VIII FQ-variant kommer snart på banen med en prislapp på £28.995. Ytelsene på denne oppgir Ralliart til ”you tell us” hvilken i praksis innebærer 300+hk. Utseendemessig følger Evo VIII i sine forfedres fotspor, men som hos konkurrenten fra Subaru er aerodynamikk vektlagt. Under panseret er det meste fornyet, eller kanskje det er riktigere å si freshet opp, for ytelsene er identiske med de vi finner i Evo VII. Akkurat som ikke 276hk, 382 Newtonmeter, 0 til 100 på 5,3 og toppfart elektronisk begrenset på 250km/t skulle dekke behovet for de fleste. Interiøret står i stil med det ytre og preges av Recaro stoler, Momo ratt, helautomatisk klimaanlegg og et lydanlegg av beste klasse. Computerstyrte differ sørger for maksimal fordeling av kreftene mellom fram- og bakvogn og mellom høyre og venstre side. I England selges Evo VIII med samme garantibetingelser som en hvilken som helst annen Mitsubishi. Men da er nok forutsetningen at du benytter den til vanlig landeveiskjøring. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |