[]
[] [firmabil.no] []

Todt: OK med nye regler


Terje Ringen - BilNorge



Utvalgte motorsport-journalister er samlet i Madonna di Campiglio for tiden. Og mellom heisturer og kanapéer og champagne serveres også et og annet faglig fra vertskapet, Ferrari.

Da det var teamsjef Jean Todts tur til å sette seg bak mikrofonen for å besvare spørsmål fra våre nyhetshungrige kolleger, var temaet selvsagt regelendringene som skal gjennomføres i årets F1-sesong. Og Todt la ikke skjul på at det var en del sjokkerte teamsjefer som mottok FIAs budskap sist onsdag. Likevel er han ikke enig i at F1 sto foran en revolusjon.

-Vi må studere reglene og innføre dem gradvis med en god porsjon common sense, sa Todt. –Vi må innse at verden har sin største økonomiske krise siden 1929, og det er ikke bare vår sport som befinner seg i en bølgedal.

-De nye reglene gjennomføres for å spare kostnader, men vi må være klar over at kostnadskutt også kan være kostnadskrevende, og det blir vanskelig å iverksette alle tiltak før den første runden i Melbourne, fortsatte Jean Todt. –Man bør for eksempel ikke forvente at launch control og traction control forbys før Australia. Mer sannsynlig er det at telemetri og radiokommunikasjon er borte allerede fra sesongstart, skjønt kommunikasjon mellom førere og team har også et viktig sikkerhetsaspekt.

-Vi får bare benytte én motor til kvalifisering og løp og arbeide med denne fra 11:00 til 14:00 på lørdagen, så skal det etter planen ikke være noen warm-up søndag morgen, skjønt dette er fortsatt ikke besluttet. Reservebilene kan kun benyttes i nødstilfeller, og heller ikke detaljene rundt dette er klare, sa Todt.

Todt fortalte at etter samtaler med andre teamsjefer var det fremkommet at noen var mer opptatt av enkelte regler enn av andre og at det derfor er viktig å komme frem til et felles utstpill. Det eneste samtlige er enige om er at kostnadskutt er viktige og i alles interesse.

-Det er ingen tvil om at føreren får en viktige oppgave i tiden fremover, avsluttet Todt som avslørte at deres nye 2003-modell skal lanseres i Maranello fredag 7. februar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: