[]
[] [firmabil.no] []

Oppfordrer til bråk


Terje Ringen - BilNorge



Bilprodusentene som truer med å danne sin egen serie i konkurranse med F1, GPWC, er meget misfornøyd med FIAs siste utspill. Nå ber de sine team om å protestere på det sterkeste.

I en pressemelding fra GPWC Holding, selskapet som er etablert for å starte en rivaliserende serie fra 2008, heter det at Formel 1 må forbli et utstillingsvindu for hi-tech og forskning på høyeste nivå. De sa videre at så drastiske endringer som de FIA fremla denne uken må varsles med mye lenger frister.

”GPWC er forbauset over at de kostnadsbesparende forslag teamene selv la frem i desember, og som produsentene støttet, er helt eller delvis neglisjert av FIA. Disse forslagene ble ansett som fornuftige og tilstrekkelige og ville uten tvil medført store kostnadsreduksjoner samtidig som spenningen øket i sporten,” heter det i meldingen.

GPWC oppfordrer sine team til med alle mulige midler å stikke kjepper i hjulene for regelendringer fra FIA som vil skape problemer for team og førere i fremtiden. Men FIA-sjef Max Mosley var forberedt på et slikt utspill og sa allerede tidligere i uken at de nye reglene skulle håndheves og at elektroniske hjelpemidler skulle fjernes fra sporten.

”Dersom en stor bilprodusent ikke liker det, er det ”too bad”, uttalte Mosley til avisen the Guardian. ”Dersom en stor produsent trekker seg fra sporten på grunn av reglene, er det igjen too bad. Men det sporten tjener på de nye reglene er langt viktigere enn tapet av en produsent.”

Det er nå trolig at toveis telemetri som gjør at teamene kan foreta endringer på bilene mens de er i fart, sammen med radiokommunikasjon mellom pit og fører forsvinner allerede fra sesongstart 2003. Traction control og launch control blir trolig ikke forbudt før fra 2004-sesongen siden det kan bli for dyrt å bygge om bilene bare to måneder før sesongstart.

GPWC består av fem av de store bilprodusentene, Ferrari, BMW, DaimlerChrysler, Ford og Renault mens de japanske produsentene Toyota og Honda står utenfor. Gruppen fortalte også at de nå er nærmere en løsning om å overta en andel i SLEC, selskapet som innehar de kommersielle rettighetene til F1 og som kontrolleres av tre banker etter konkursen i tyske Kirch.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: