Renaussan øker
Etter Sveits, Nederland og Tyskland har nå Renault og Nissan giftet seg på enda et marked i Europa. Denne gang er det Østerrike. En logisk prosess, ettersom begge eier hverandre og jobber med stadig flere felles komponenter, og felles ideer. Det er vel denne delen av det vellykkede Renault/Nissan felles-opplegget som går tregest, integreringen av den siste delen av verdikjeden, nemlig distribusjonsleddet. Fremdeles er de to organisasjonene underlig spredt, enkelte steder, som i Norden, såpass ulogisk at det er Ford som har hånd om det sterkeste leddet i denne kjeden. Paradokset i dette er at dermed er et av de største bilkonsern i verden ansvarlig for å vedlikeholde, eller bygge opp, merkenavnet til en av de største bilkonsernene i verden. Det høres vel egentlig ut som ganske hyggelige toner i en bransje som visstnok skal være preget av en krig på kniven. Nå blir båndene mellom de to partnerne imidlertid knyttet tettere på enda et europeisk marked. I Østerrike skal de to import-organisasjonene slås sammen, med tilbakevirkende kraft fra 1. januar. Det er ikke dermed sagt at forhandler-organisasjonen også skal fusjonere, det er selvfølgelig gjenstand for vurdering fra sted til sted. Det østerrikske markedet var i fjor på snaue 279.000 enheter. Nissan hadde så vidt over 2 prosent markedsandel, Renault lå på ca. 7. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |