Lincolns tre-i-ett
Lincoln hadde selvfølgelig også sitt konsept på plass på Detroit-utstillingen. Denne gangen var det ikke bare stylingen som fanget oppmerksomheten, teknikerne hadde gjort dette til en tre-i-ett bil. Her har du en bil som på samme tid skal gi inntrykk av å være en elegant limousine og en like tøff maskin som en Volvo ”Sugge”. Under skallet finner du en fulltids firehjulsdrift med adaptiv traksjonskontroll. Det er en bakkeklaring som er atskillig over det du forbinder med en elegant åpning på Operaen, og du har en rommelig fire-dører med et utseende som godt kan lure deg til å tro at det er sports coupé du er i ferd med å hilse på. Dermed har vel Ford igjen funnet opp en ny nisje inne i en nisje – en crossover fra en crossover. Det blir litt vanskelig dersom alt skal puttes i kategorier, la oss slå fast at det er en ganske spennende bil Lincoln viser under navnet Navicross. Enda mer spennende blir det når det antydes fra kilder som burde vite det, at det helt klart er plass til en slik oppskrift i Lincolns fremtid. Bilen er bygget på en sterkt modifisert LS-plattform, blir drevet av en 4,2 liters kompressormatet V8-motor på 460 hester og har tatt med seg massevis av detaljene fra Mk9 (2001) og Continental (i fjor) konseptbilene fra tidligere utstillinger. Ikke minst er de fire dørene - der bakdørene er hengslet i bakkant, uten midtstolpe - med på å gi bilen et spesielt elegant preg når den står parkert med full åpning. Det du ser da er et klart eksempel på hva som vil komme fra Lincoln/Mercury. ”Våre kunder bruker mer tid inne i bilene sine, enn på å stå utenfor og stirre på dem”, sier Fords designsjef, J. Mays. ”Derfor kommer vi til å øke beløpet vi investerer i interiøret fire ganger på fremtidige modeller”. Navicross viser veien for den nye enkel-men-elegante stilen med kvalitet i hvert sting som vi blir lovet på den nye 2003-modellen Lincoln Aviator. Samtidig er det spennende å se på hvor forskjellige uttrykk denne Lincoln modellen og broren, Mercury Messenger er gitt. Det er opplagt at Lincoln-Mercury gruppen nå er i ferd med å definere de to merkenavnenes roller i tiden som kommer. Lincoln skal være elegant med et preg som gjør at folk umiddelbart oppfatter ”kvalitet”. Mercury mer sportslig, nesten rampete. Et eller annet trenger begge, salgstallene peker fremdeles nedover. Både Lincolns nedgang på 5,6 prosent i fjor, og Mercurys på saftige 15 prosent skal stoppes i år, lover gruppens ledere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |