[]
[] [firmabil.no] []

Ny Renault lansert i Lucerne


Terje Ringen - BilNorge



Renault har i dag lansert sin 2003 F1-utfordrer, R23 i Lucerne i Sveits. Dette er den første av to offisielle lanseringer, for allerede på torsdag skal den for første gang i aksjon på Paul Ricard banen i Sør-Frankrike.

Renault-sjef Patrick Faure og teamsjef Flavio Briatore sto sammen med ledelsen i Japan Tobacco for den dagens presentasjon. Til stede var også teamets to førere i den kommende sesongen, Jarno Trulli og Fernando Alonso. Sistnevnte erstatter Jenson Button og var i fjor testfører for teamet etter sin debutsesong for Minardi i 2001.

Teamets hovedsponsor, Japan Tobacco som markedsfører Mild Seven på de blå-gule bilene, er nok årsak til at lanseringen foretas i to etapper, for når bilene er på plass i Frankrike senere i uken må de være frie for tobakksreklame. Og når tobakksprodusenten skulle fortelle pressekorpset at de hadde forlenget sin avtale med Renault for fire nye år, måtte det selvsagt skje i et land som tillater bruk av deres logoer. Avtalen mellom Renault (tidligere Benetton) og Mild Seven har eksistert siden 1994 og er dermed den eldste tittelsponsor-avtale i dagens F1.

Renault-sjef Patrick Faure var fornøyd med at Mild Seven-avtalen fortsatte for fire nye år og sa: ”Med våre anlegg i Viry-Chatillon og Enstone har vi en solid teknisk plattform. Forlengelsen av avtalen med Mild Seven er en perfekt kombinasjon og gir oss både finansiell stabilitet og et stødig partnerskap.”

Utviklingen av den nye bilen har pågått i over et år under ledelse av teknisk direktør Mike Gascoyne. ”Å se at et ny F1-bil tar form er alltid spennende,” sa Jarno Trulli. ”Over 500 personer har deltatt i utviklingen, og jeg vil takke dem alle for en fantastisk innsats gjennom de siste månedene. Jeg er stolt av å være F1-fører for Reanult.”

Spesielt mange detaljer om sin nye bil har ikke Renault avslørt, men den har fortsatt en stor åpning mellom sylinderrekkene for å oppnå et lavest mulig tyngdepunkt. Av andre synlige endringer er en lavere nese enn den som ble benyttet på fjorårets bil, men som vanlig ligger nok mesteparten av progresjonen godt skjult i bilens indre.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: