[]
[] [firmabil.no] []

Renault om nye regler for 2003


Terje Ringen - BilNorge



En rekke nye regler blir innført for å sprite opp F1 etter en miserabel 2002-sesong med sterkt fallende publikumsinteresse. Her er Renaults syn på en del av endringene.

TESTING
Renault F1 Team har signert den såkalte ”Heathrow avtalen” som innebærer at teamet kun får avholde 10 private tester fra sesongstart til sesongslutt i 2003. Som kompensasjon får teamet to ekstra timer testing med tre biler på fredagen i forkant av hver VM-runde.

Flavio Briatore: ”Renault F1 Team er frisinnet nok til å se fordelene med dette systemet. To ekstra testtimer vil gjøre at våre førere og ingeniører bedre forstår banene som løpene kjøres på. Det er en glimrende mulighet, spesielt på de baner hvor testing er forbudt. Fernando Alonso vil bli bedre kjent på hver bane og vår avgjørelse vil ikke hemme vårt utviklingsprogram. ”

KVALIFISERING
Førerne får nå kun én mulighet hver både på fredag og lørdag og skal da kjøre alene på banen. Startrekkefølgen fredag avgjøres av den provisoriske stillingen i VM mens rekkefølgen lørdag avhenger av fredagens resultat.

Jarno Trulli: ”Jeg er vant med et tilsvarende system fra karting. Jeg tror det skal bli en interessant seanse, uten rom for feil. Vi må passe på å ikke ønske for mye, for små feil kan koste dyrt. Jeg har alltid likt kvalifiseringen, og jeg tror de nye reglene vil passe meg bra.”

Fernando Alonso: Som Jarno har jeg benyttet et tilsvarende system i karting, og det likte jeg godt. Systemet er publikumsvennlig, og vi kommer til å få noen uvanlige startoppstillinger som i sin tur kan gi interessante løp.”

NYTT POENGSYSTEM
De første åtte førerne over målstreken vil nå få poeng etter følgende skala: 10-8-6-5-4-3-2-1.

Mike Gascoyne: I de løpene hvor våre biler holdt til mål i fjor, fullførte vi vanligvis blant de seks beste. Slike plasseringer vil gi flere poeng i år, og det er bra. Å fullføre blant de 8 beste bør ikke være problematisk, og dermed bør vi kunne plukke poeng i samtlige løp.

DEKK
Dekkprodusentene kan i år levere spesialtilpassede tørrværsdekk til hvert av sine team. På den annen side må alle kjøre på samme regndekk.

Pat Symmonds: ”Som et fransk team ønsker vi å være Michelins nummer én partner. Vi har jobbet hånd-i-hånd i månedsvis, og de nye reglene vil gjøre oss enda mer konkurransedyktige. Sammen med aerodynamikk er dekk noe av det aller viktigste i moderne F1 og krever dermed stor oppmerksomhet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: