[]
[] [firmabil.no] []

Norsk i design-tet hos Peugeot


Jon Winding-Sørensen - Bil



Det er mulig Peugeot lærte noe av den massive kritikken fra sin forrige design-konkurranse. Denne gangen er i hvert fall alle de ti finalistene så ganske utvilsomt Peugeot’er. Og en topp-kandidat til vinnerposisjonen er – er vi ganske overbevist om – norsk.

Husker du Peugeots første designkonkurranse, der deltakerne skulle designe en 2020-bil, som ble vunnet av noe som ble kalt Moonster? Premien var blant annet at vinnerutkastet skulle bygges i full størrelse, og da det endelig sto ferdig så det ut som en parodi på alle de sci-fi- fremtidsstudiene som var så populære i 1960- og –70-årene, de som aldri stemte.

Men det dårligste ved den konkurransen var at ingen av finalistene hadde antydning til Peugeot-preg. Hva er vitsen med å bygge opp et design-DNA, dersom det ikke kan overleve inn i fremtiden?

Nå er Peugeot midt inne i sin designkonkurranse nr. 2, og her er det heldigvis ingen tvil om hva det dreier seg om. Peugeot Hele Veien. Det kravet lå også i invitasjonen, og det er praktfullt å se hvordan de unge (?) designerne har klart å ta med seg historiske temaer, uten at det er blitt verken kvalmt, kitschy eller retro.

Det er ti meget sterke finalister som det skal velges en vinner fra – det skal forøvrig skje om et par uke, med en liten offentliggjøring på Geneve-utstillingen. Og så skal vinner-utkastet bygges i full skala til Frankfurt-utstillingen.

Nå kan verken dere eller jeg gjøre noe mer, for nesten 100.000 av dere har stemt frem disse ti finalistene, nå er det opp til den proffe juryen. Men mens dere venter på å heise flagget kan dere klikke dere inn på www.peugeot.com og derfra (menyen diskret til høyre på siden) klikke dere frem til 2. Design Competition. Før dere kommer helt inn til finalistene kommer dere gjennom mange nydelige sider med Peugeot historie og Peugeot design, men til slutt har dere de ti foreløpige vinnerne. På side to finner du noe veldig fransk-blått som heter CC.

CC indikerer at dette er en åpen bil, med det løftbare ståltaket som Peugeot pionerte i 30-årene. Konkret er inspirasjonen den spesialcoupéen som Georges Paulin, en parisisk tannlege med et genialt design-talent, tegnet og som Peugeots racing-orienterte Parisforhandler, Darl’Mat bygget og solgte i midten av 30-årene.

Darl’Mat eksisterer den dag i dag, men i dag er det seriemodellene han selger, muligens med et lite innslag av golfkøller. Tannlegen eksisterer derimot ikke lenger, men hans nydelige karosserier ble bygget lenge etter krigen. Han vi regner med er designeren av dette konkurranseforslaget er nok ikke tannlege heller, men svært aktiv i design/illustrasjon/animasjon-bransjen og har vel vært sett av de aller fleste nordmenn gjennom noe helt annet enn dette her. La oss la det være en hemmelighet til vi får mer kjøtt på akkurat det beinet, foreløpig er konkurransedeltakerne uten navn og nummer, men en strek er en strek og ofte like godt som en underskrift, selv i våre Alias-tider.

Det skulle slett ikke forundre oss om vi her allerede nå presenterer vinneren i årets Peugeot Design-konkurranse. Hva vi er helt sikre på er at dette er en av de ti beste blant alle de innsendte. Uansett kommer vi tilbake med mer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: