Titan på USAs helligste områder
I Europa har vi selvfølgelig vanskelig for å forstå det, men en av Detroit-utstillingens mest betydningsfulle biler vil nok vise seg å være Nissan Titan. Enda en svær truck! Poenget er bare at dette er første gang inntrengerne beveger seg inn i selve profittsenteret til amerikansk bilbransje. Merkelig, kanskje at ingen har gjort det før. Det har vært et par forsøk, men de har vært ganske bleike, som Toyotas T100 og dagens Tundra, men amerikanerne har med en viss rett flirt litt av forsøkene og kalt dem 7/8-dels trucker. Etter 2 ½ års utviklingstid, alt i USA, og etter å ha gått gjennom det som finnes av lokale full size trucker, dukket ikke bare Nissan opp med sin antydning av helstøpt konkurrent på Detroit-utstillingen. De kunne også fortelle at de var i ferd med å gjøre ferdig en flunkende ny fabrikk til den, og at den skal i produksjon fra høsten av fra anlegget i Canton, Missouri. Minst 100.000 slike skal selges hvert år, lover Nissan, og hver eneste en kommer til å bli solgt i stedet for en ”ekte” amerikansk truck. Det kommer til å kjennes der slikt merkes best: i pungen. Truckene er de modellene amerikansk bilindustri tjener best på. Her betaler folk listepris uten å krangle. Selv om det begynner å bli strammere nå, tjener de Tre Store uten problemer 10.000 dollars pr. bil forteller avisene i Detroit, Det er et annet bilde enn det som personbil-businessen gjengir. ”Vi kjente profit-bildet da vi planla Titan”, sa Nissan-sjef Carlos Ghosn da han viste frem prototypen, ”og vi regner med å tjene penger på den”. Såpass alvorlig tar amerikanerne denne nye konkurrenten at dager før lanseringen, da ryktet om at Titan ville ligge på topp i klassen med hensyn til tilhengervekt, kom Ford og sa at deres nye 204-modell F 150 allikevel ikke trakk 9.400 pund – den trakk 9.500. Det viste seg selvfølgelig at Titan trakk 9.400! Full amerikansk pakke hele veien, King Cab (som ble vist nå, med fire dører – de bakerste hengslet i bakkant, uten midtstolpe) og Crew Cab (skal debutere i New York. 5,8-liters V8 motor på noe over 300 hester (og enda har de både variable ventiltider og kompressor i bakhånd), 5-trinns automat med en rekke skift- og traksjons-finesser. meget fleksibelt plan, med lukkede og låsbare avdelinger, to aksleavstander, massive mål og mer ut- og innvendig ekstra- og tilleggs-utstyr enn de fleste. Ikke bare blir det Crew Cab’en som skal vises i New York, dit kommer også en kjempe-SUV bygget på den samme plattformen, og med et utseende som i samme grad som Titan skal bryte med de ganske konservative stil-elementene i dette segmentet – uten å være for radikalt. Det er tross alt Texas som kjøper de fleste. Er det noe rart at amerikansk industri håper å kunne sammenlikne den med Titanc om ikke så lenge? Jeg lurer forresten på hva den er oppkalt etter, grunnstoffet eller planeten. Jeg håper på den første, planeten er jo blant annet kjent for å være så omgitt av et tett, ekkelt skylag at man ikke kan se dens overflate. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |