[]
[] [firmabil.no] []

Nåløyet stadig trangere


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

MotorBransjen har foretatt sine årlige intervjuer av bilimportørene, og kan fastslå at smilet som enkelte presterer blir stadig stivere.

Etter årelang nedgang i nybilsalg gjennom autoriserte kanaler, begynner nå konsekvensene av avgiftsmyndighetenes likegyldighet å vise seg: Parallell- og bruktbilimporten har spist så store andeler av førstegangsregistreringene her hjemme at bilfabrikkenes godkjente salgskanaler gisper etter luft.

For første gang på mange år har enkelte importører til og med unngått å snakke med oss. Ferrari/ Maserati-importøren La Strada besvarte aldri vår invitasjon, og ser i skrivende stund ut til å havne på samme sted som Lotus-importøren Pit Lane for et par år siden: På historiens skraphaug.

Så er det Bertel O. Steen, som ikke har villet snakke om Chrysler og Jeep av taktiske årsaker, da agenturovertakelsen ikke skal fullføres formelt før 1. februar.

Th!nk vil heller ikke snakke fremtid selv, men overlate dette til de nye eierne KamKorp som overtar geskjeften fra samme dato.

Andre sliter med salget. Ikke bare enkelte små importører med små merker, men store importører med merker som burde vært større. Det virker som om det ikke lenger er plass til disse merkene.

Nå skal vi ikke henfalle til grublerier om darwinistisk utviklingslære overført på fire hjul, eller fordeler og ulemper med dette, men for vår egen del kan vi fastslå at vår forståelse for bilimportørenes frustrasjon og sinne over ulike konkurransevilkår øker i takt med antall arbeidsplasser som ryker og røde tall som vokser, samtidig som mer opportune smart-ness-affærer får boltre seg relativt uhemmet. Og bakom synger Gruppeunntaket.

Mer om dette finner du gjennom mesteparten av denne avisen, som har blitt til gjennom samarbeid med Opplysningsrådet for Veitrafikken. Redaktør Torstein Magelssen i YrkesBil har stått for tungbilintervjuene, Jon Winding-Sørensen for statistikker, grafiske oversikter og support på personbilintervjuene. Uten disse medspillerne hadde ikke denne utgaven vært mulig i sin herværende form.

Vi antar ubeskjedent at en rekke bilimportører og -forhandlere vil være interessert i flere eksemplarer av denne utgaven for distribuering innen egen organisasjon. Den saken ordnes enkelt ved å ta kontakt med Bilforlaget AS.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: