[]
[] [firmabil.no] []

Champis på to kontinenter


Terje Ringen - BilNorge



Mazda har hatt god grunn til å sprute champagne denne uken. Mandag rullet den første Mazda2 av samlebåndet i Spania, og noen timer senere, da det var blitt tirsdag i verdens mest folkerike nasjon, ble den første Mazda6 produsert der.

Det er Ford-fabrikken i Valencia i Spania som skal stå for den europeiske produksjonen av Mazda2, og kapasiteten skal etter hvert opp i 40.000 biler i året. 70 ingeniører fra Japan har den siste tiden hygget seg med bacalao og Coronas for å sørge for å få produksjonen opp og i gang og for at den holder den standard kresne europeere forventer.

Samarbeidet med Ford har gitt synergier for begge selskaper og medført reduserte kostnader og økt effektivitet. Mazda2 produseres på samme samlebånd som Fiesta som den også deler plattform og vitale deler med. For Mazda er det en lettelse å tilby biler til det europeiske publikum uten hele tiden å måtte skulle til Euro-Yen utviklingen.

Solid vekst
Mazda solgte i 2002 182.000 biler i Europa, hvilket utgjorde en økning på 11% fra foregående år. For 2003 er lista lagt på 210.000 enheter, ytterligere 15,4 prosent økning, og av totalvolumet regner de med at 2’ern skal utgjøre 14%.

I de fleste markeder vil Mazda2 tilbys med tre alternative bensinmotorer på henholdsvis 1,25l-75hk; 1,4l-80hk og 1,6l-100hk samt en dieselmotor på 1,4 liter-68 hester. Introduksjonen skjer i mars/april og prisene forventes å foreligge i løpet av februar.

Seks i Kina
Noen timer etter markeringen i Valencia var andre Mazda-VIPer på plass i Jilin provinsen for å markere at den kinesiske produksjonen av Mazda6 var i gang. Her har rundt 300 kinesere fått seg jobb langs samlebåndet hvor planen er å rulle ut 15.000 Mazda6 årlig når maskineriet går for fullt fra slutten av mars.

Kina er så langt fra noe ukjent territorium for Mazda. Siden mai 2001 har de produsert Premacy og 323 ved et anlegg i Hainan provinsen, og Mazda solgte i fjor 23.000 biler i det folkerike markedet, tilsvarende 2% av personbilmarkedet. Målet for inneværende år er å øke volumet til 45.000 biler hvilket vil gi en markedsandel på 3%. Antall utsalgssteder trappes opp i takt med salgsvolumet, og fra 34 forhandlere i august 2002 er målet å ha 85 neste vår.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: