Fransk femkamp i Monte, Solberg ute
Petter Solberg har brutt Rally Monte Carlo etter en krasj på 5. etappe. Samme skjebne led hans teamkollega, Tommi Mäkinen, slik at begge Subaruene nå er ute av løpet. Men Peugeot og søsterfirma Citroën sloss som besatt om plassene på podiet og viktige VM-poeng.Petter hadde en flott start på rallyet og var etter fire etapper oppe på en 2. plass i sammendraget bak Marcus Grönholm. Halvveis inn på den 4. etappen hadde han en avkjøring som medførte et tidstap og en ødelagt front, men Petter kom seg til mål. Etter service kom han fire minutter for sent til tidskontroll, noe som medførte en straff på 40 sekunder.
På den femte etappen var det imidlertid sluttkjørt for Spydeberg-ekspressen. 21 kilometer inn på etappen kjørte han inn i en bro og ødela sin Subaru så mye at det var umulig å fortsette. Også Petters kollega, Tommi Mäkinen som har vunnet Rally Monte Carlo de fire siste årene, kjørte ut på den samme etappen, og dermed er Subaru helt ute av løpet.
SS1 – 28,36km
Det var en finne og en nordmann som var raskest på dagens åpningsetappe med Grönholm 4,2 sekunder foran Petter i sin flunkende nye Impreza. Tre Citroëner fulgte deretter med Colin McRae foran Carlos Sainz og Sebastian Loeb mens Petters teamkollega, Tommi Mäkinen hadde 7. beste tid.
En av favorittene til å vinne Rally Monte Carlo, Gilles Panizzi i Peugeot, tapte nesten to minutter på åpningsetappen etter å ha vært borti en stein som ødela det ene hjulopphenget.
SS2 – 22,52km
På den andre etappen viste regjerende verdensmester Marcus Grönholm hvem som er sjefen i dette gamet. Han utklasset samtlige konkurrenter og vant den drøyt to mil lange etappen med en margin på 29,4 sekunder til Colin McRae. Deretter fulgte et tett kobbel med Tommi Mäkinen foran Petter Solberg, Sebastian Loeb og Richard Burns.
SS3 - 28,36 km
På tredje etappe var tre førere raskere enn Grönholm. Aller kjappest var Sebastian Loeb, foran Petter og Colin McRae. Førerne bakover klager over mye snø som sparkes ut i veibanen av bilene foran. Mäkinen fikk problemer med bremsene, inn på 16. plass på etappen.
SS4 - 22,52 km
Petter kjørte bra og kom inn bare 12.9 sek bak finnen Marcus Grönholm som leder løpet. Richard Burns, som i likhet med Grönholm kjører Peugeot, kom inn 14.2 sek bak. Vinneren fra 3. etappe, Sebastian Loeb, kom inn hakk i hel på Burns, 14.4 sek bak Grönholm. Femte raskeste tid fikk Carlos Sainz i Citroën.
SS5 – 47,27km
To Citroëner var raskest på etappen med Sebastian Loeb foran Carlos Sainz. Marcus Grönholm knep 3. plassen foran Markko Märtin, Richard Burns og Colin McRae.
SS6 – 47,27km
Fredagens siste etappe var en reprise av den nest siste. De franske bilene viste seg helt suverene, spesielt nykommer Citroën som la beslag på de tre fremste plassene med Colin McRae og Sebastian Loeb på delt førsteplass og Carlos Sainz på tredje. Grönholm holder koken og var fjerde best foran Peugeot-kollega Richard Burns mens Markko Märtin kjørte sin Ford Focus inn til 6. beste tid.
Sammenlagt etter første dag, 6 av 14 etapper
Etter første dag leder Marcus Grönholm i Peugeot Rally Monte Carlo. Sebastian Loeb i Citroën (+ 20,6) ligger på andreplass og har nærmet seg den regjerende verdensmesteren i ettermiddag mens hans Citroën-kollega, Colin McRae har den foreløpige 3. plassen (+1:16,6). Richard Burns i Peugeot ligger på 4. plass, 1:53,9 bak teten fulgt av Carlos Sainz i Citroën (+ 1:55,7) og Markko Märtin i Ford (+ 2.30.7).
Junior-VM
Super 1600-klassen som konkurrerer om Junior-VM tittelen ledes etter første dag av svenske Daniel Carlson i en Suzuki Ignis. Norske Martin Stenshorne kjørte inn til 6. beste tid på åpningsetappen, men fikk problemer på SS2 som medførte et tidstap på over 5 minutter. Problemene har fortsatt utover dagen og Martin er etter første dag på 18. plass i sammendraget, hele 21 minutter bak teten.
Rally-nestor John Haugland, som kjører gjennom etappene for å gi de siste oppdateringer til Martin Stenshorne, forteller til BilNorge at Martin har hatt en del problemer gjennom dagen: ”Først fløy panseret opp på SS2, noe Martin tapte fem minutter på. Siden har han hatt to avkjøringer som har kostet dyrebar tid,” sier Haugland som melder om svært varierende og vanskelige forhold i fjellene rundt Monte Carlo.
”I natt var det 6 minusgrader mens det midt på dagen var oppimot 15+,” fortsetter Haugland med årelang rallyerfaring. Han forteller at dette gjør dekkvalget svært vanskelig. ”Man må hele tiden velge det beste kompromisset. Ta for eksempel dagens siste to etapper på drøyt 4 mil, der var det skikkelig snøslaps i 3,2 kilometer, men alle førerne valgte likevel å kjøre på tørrværsdekk (slicks) for så å ”krype” forsiktig over de glatte partiene.”
Petter av
Etter sin avkjøring sier Petter Solberg i kveld: ”Det er leit, men noen ganger går det slik. Vi gjorde vårt beste og bilen fungerte bra. Jeg er godt fornøyd med forbedringene som er gjort, men vi gjorde et dristig dekkvalg som fungerte bra en stund, men som etter hvert ga oss skikkelige problemer. Jeg forsøkte å svinge til høyre etter 21km, men det var glatt, jeg traff en mur, og radiatoren ble ødelagt. Det er synd, for Marcus Grönholm, Markko Märtin og Sebastian Loeb gjorde den samme feilen, men det var bare meg som måtte bryte. Jeg er likevel positiv foran Sverige. Bilen fungerer bra, og med trasséer som likner de jeg er vant til hjemmefra er jeg optimist.
Nye oppdateringer følger lørdag og søndag her på BilNorge. Live resultater finner du på den offisielle WRC-siden mens du finner nyttig informasjon i vår oversikt over WRC team & førere 2003.
Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|