Bortgjemte Oldsmobile
En trist avskjed med et nobelt merke. Det var først om du skulle på toalettet at du risikerte å snuble over den lille Oldsmobile-standen på årets Detroit-utstilling. Der fant du et glimt fra storhetstiden til det som snart ikke lenger er USAs eldste bilmerke. GM har som kjent felt dødsdommen over Oldsmobile, og her er det lite som tyder på et generelt amnesti. I løpet av første halvår neste år vil de siste Silhouette minivan med Olds-merke bli solgt, og allerede i februar eller mars i år vil Orion Township-fabrikken bygge de siste Aurora V8-modellene. 50 mørkerøde biler i en minne-spesialserie. Så egentlig var det kanskje underlig at Generalen gad betale for standplass for den dødsdømte 105-åringen i det hele tatt. Det blir nok siste gang, og på området som målte kanskje 35 ganger 10 meter var det ikke plass til meget. Men midt på sto et designikon fra femten år tilbake, den gang man fremdeles hadde tro på Oldsmobile. Da ble den nye Quad 4 motoren lansert, og det ble den i en strålende konseptbil tegnet av Ed Welburn, som i dag er en av GMs toppsjefer på designavdelingen. Hans Aerotech fra 1987 ble bygget for virkelig å sette den sensasjonelle nye motoren på kartet. Etter at A.J. Foyt hadde kjørt konseptbilen til nye hastighetsrekorder på godt over 400 km/t over en flyvende mile, visste vi hva denne motoren var. Bilen vare så avansert at den ikke bare hadde justerbare spoilere, den hadde også justerbar underside, slik at man kunne finne den perfekte balansen mellom max marktrykk og tilstrekkelig frihøyde. For to år siden var det fremdeles 2700 Olds-forhandlere som kunne besøke standen deres for å se om det var noe nytt. Denne gangen var det tilbake litt over 500, og det var ingen grunn for dem til å stikke innom for å slå fast at det ikke var noe nytt. 155.000 Oldsmobiler ble solgt i fjor, en nedgang på 33 prosent i forhold til 2001. Trist. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |