Ikke bare mikro, Liten mikro
I Japan har Suzuki nå lansert noe av det minste som noensinne har vært bygget. Twin heter den, og måler 2735 mm i lengden og 560 kg på vekta. Foretrekker du det kan du få den i elektrisk utgave. Hvorfor har ikke Th!nk også gjort det? Bygget bilen sin slik at de som liker den lille loppas design og andre egenskaper kan få den med en bensinmotor som alternativ til alle Ampere-beholderne. Suzuki har åpenbart tenkt den veien da de utviklet sin bitte lille Twin, som ble lansert i går. Dette er en kei-bil, altså en som kommer inn i den laveste skatte- og avgiftsklassen. Men her er ikke en kei som utnytter målene fullt ut. Tvert om – den er meget mindre enn den behøver å være, andre kei-konkurrenter rager over den og dekker mye større deler av jordkloden. Bare motoren holder max kei-mål. 660 ccm. Ut av den får man 44 hk ved 5500 omdreininger og 57 Nm skal tross alt ikke dra på mer enn snaue 600 kg. Her er vi inne i gammelt Fiat 500 land. Men Fiaten hadde ikke 5 gir fremover, eller mulighetene for en automatkasse, ei heller kunne man få den med elektro-drift fra fabrikken, hvis man ønsket den eksosfri. Da måtte man reise til Roma, hvor Giannini bygget den om for deg. Men Suzuki har alternativet. Med 192 Volt byr det anlegget på 5 kW og 32 Nm ved vanlig turtall. En fire trinns automat hjelper til her. Twin stammer ganske åpenbart fra PU3 prototypen som sto på Tokyo-utstillingen i 1999, For 13 måneder siden ble den vist på nytt i nesten produksjonsferdig stand. Suzuki har lave ambisjoner her, bare 200 skal selges hver måned. Men det alle glade ungdommer selvfølgelig håper er at denne skal bli runnlag for en etterfølger til den åpne to-seteren Capuccino, fra 90-årene. Da blir det nok noen flere salg. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |