9-3 og Vectras amerikanske fetter
En av de mest folkelige bilene som debuterte i Detroit var Chevrolet Malibu. Den deler plattform med Opel Vectra og Saab 9-3 Sport Sedan. Vi snakker her om en mellomklasse sedan med forhjulsdrift, og GM lover ”europeisk påvirkede kjøreegenskaper tilpasset amerikanske veier” og gunstige priser når bilen er klar som 2004-modell utpå høsten i år. Malibu skal tilbys i tre utstyrsnivåer og med to alternative motorer. Dessuten tilpasses den lett ulike sjåfører gjennom en rekke justeringsmuligheter for sete, ratt og pedaler. GM påstår at ingen av konkurrentene er like tilpasningsdyktige. En ny GM-finesse muliggjør fjernstyrt start av Malibu på en avstand av inntil 60 meter, smart når du vil gjøre kupéen mest mulig komfortabel på iskalde vintermorgener eller på stekende sommerdager. Men miljøvennlig? Fronten er typisk Chevrolet med forkrommet bue og gylden logo. Utseendet for øvrig er ikke spesielt spennende. Sammenlignet med dagens Malibu er den totalt forandret og skal i følge GM bære bud om utseendet til neste generasjon Chevyer. Interiøret er fleksibelt med et fremre passasjersete som kan legges flatt kombinert med 60/40 nedfellbart baksete, noe som forenkler frakt av lange gjenstander. Standard motor blir en firesylindret Ecotec 2,2-liter på 140hk og 203 Newtonmeter. Men du gjør neppe suksess i USA uten også å tilby mer pulver, så det finnes som alternativ en 3,5-liters V6 på 200hk og 285 Newtonmeter. I begge varianter er 4-trinns automatkasse standard og eneste alternativ. Malibu har en lengde på 4,783m, en bredde på 1,775m og måler 1,461m i høyden. Akselavstanden er 2,700m og vekten ligger på rundt 1,5 tonn, avhengig av motor og utstyrnivå. Den skal inn i et segment hvor de japanske merkene har høye markedsandeler, ikke minst Toyota og Honda. En amerikansk kollega sa som følger etter introduksjonen: ”Jeg har dårlige nyheter for Malibu. De heter Accord og Camry.” Artikkel fra www.firmabil.no URL: |