Bush pusher BC
Etter at Bush holdt sin tale til nasjonen, var aksjene i Ballard opp med 20 prosent en stund. Ikke så rart, Ballard er en ledende produsent av brenselceller, og utvikling av hydrogen-drevne biler var noe Bush anbefalte for at USA skulle gjøre seg mindre avhengig av importerte oljeprodukter. Nå skal man ikke se bort fra at det også ligger militære aspekter bak oppfordringen om å utvikle renere, og mer oljeuavhengige, kraftkilder. Brenselceller ble jo opprinnelig utviklet for militære formål, ubåt-bruk for eksempel, og har vært viktige kraftkilder i forbindelse med romfart. Og canadiske Ballard har lenge vært i spissen her. Men Ballard er også knyttet tett opp mot en rekke bilprodusenters arbeid med å utvikle kjøretøy med alternativ fremdrift. Nå er det ikke første gang Bush-administrasjonen forteller at de setter pris på hydrogen som drivstoff, men det er første gang det blir nevnt så konkret. Administrasjonen kommer til å be om at en omfattende ny energilov blir vedtatt. Der ligger det også konkrete planer for statlig medvirkning (her snakker han 1,2 milliarder dollars i bidrag) til utvikling av hydrogen-drevne biler. Men det ligger også kontroversielle elementer der, som å åpne arktiske regioner for oljeutvinning. Han lanserer en ”Clear Skies” plan, der ny lovgivning skal sikre 70 prosent kutt i utslippene fra kraftstasjoner over de neste 15 år. Ikke helt Kyoto, men det hjelper. På sitt sentimentalt beste er han når kommer tilbake til hydrogenbiler og sier: ”Med en ny nasjonal holdning vil våre vitenskapsmenn kunne overvinne alle problemer med å få disse bilene ut fra laboratoriene og inn i forretningene – slik at den første bilen som blir kjørt av en som blir født i dag er drevet av hydrogen og derved helt utslippsfri”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |