[]
[] [firmabil.no] []

Japan ekspanderer oversjøisk


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Når japanske bilfabrikker nå forteller om økt produksjon i 2002, og at de regner med tilsvarende tendens i år, er det de oversjøiske anleggene de egentlig snakker om. Hjemme skjer det lite, og det bidrar ikke akkurat til å få Japans økonomi på fote igjen.

Japanske bilfabrikker jobber så tett sammen at til og med produksjonsstatistikk blir frigitt unisont fra de store. Toyota kunne fortelle om 9,7 prosent økning i produksjonen, globalt. Det betyr 5,635 millioner biler. Bare snaue 4 prosent av økningen skyltes Japan.

Honda økte med 11 prosent oversjøisk, totalt økte de med 9,4 prosent, mens bare Nissan, av de med store anlegg utenlands, hadde en større økning hjemme enn ute. March/Micra, og Fairlady Z, heter årsakene.

Oversjøisk økte Nissan med 6,5%, men totalt endte man på 8,1% i pluss og er oppe på 2,690 millioner biler. Honda er imidlertid fremdeles foran med 2,9 millioner biler totalt.

Mitsubishi økte sin oversjøiske produksjon til 950.000 biler (opp 14 prosent) og eksporten fra Japan viser også en solid økning igjen. Mazda nøyer seg med 170.000 produserte biler andre steder enn Japan, men også der økte eksporten fra Japan, med 9% til 521.000 biler.

Toyota regner med 4% økning i sin globale produksjon i år, det aller meste fra oversjøiske fabrikker – de skal bl.a. øke Nord-Amerika kapasiteten for en minivan og for en stor SUV. Honda skal doble kapasiteten på Alabama-fabrikken, noe som skal hjelpe dem til et 11 prosent hopp, mens Nissan venter ”en jevn økning i produksjonen”. De har jo blant annet en flunkende ny Nord-Amerika fabrikk på gang.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: