[]
[] [firmabil.no] []

PSA/Fiat-samarbeid til 2017


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Peugeot/Citroen kommer med to store samarbeidsplaner omtrent samtidig Den ene er såpass visjonær at den ser helt frem til 2017. Den andre skal spare dem for ca 1 milliard Euro i året.

For å ta den trans-alpine aksen først. I denne uken ble det kjent at Fiat fortsetter sitt samarbeide med PSA om lette kommersielle kjøretøy, som man kaller varebilene,. Dette er en avtale som først ble inngått for 25 år siden. Nå skal vare videre til 2017.

Når man hører om Fiats problemer virker det kanskje dristig å tenke så langt fremover, men her skal man også være klar over at Fiats gruppe for lette kommersielle ble skilt ut som en egen forretningsenhet i forrige uke. Den skal med andre ord stå på egne ben. Og det gjør den ganske solid akkurat nå, med 49% av hjemmemarkedet og 15% av markedet i Europa.

Samarbeidsplanen sier blant annet at de to skal investere 1,7 milliarder Euro i to nye fabrikker, en i Frankrike og en i Italia. Herfra skal det produseres 260.000 biler fra 2006. Dermed kan vi for alvor begynne å snakke om tre dominerende varebilgrupper i Europa: PSA/Fiat, Renault/Nissan (+Opel) og (kanskje) VW/MB. Det kan bli tøft for Ford oppi dette.

Den andre planen er at PSA Peugeot Citroën har funnet ut at de kan spare penger ved å samarbeide. Med hverandre. Så utrolig det enn kan høres har de nå besluttet seg for å bruke felles deler i større grad. Det har vært gjort til nå – til en viss grad. Felles plattformer har gjort at de har spart 300 Euro pr. bil i snitt de siste fire årene. Nå skal det skje i enda større grad, slik at innsparingen vil bli 800 millioner Euro i år og helt oppe i 1 milliard i 2006. Da vil nesten 100 prosent av PSAs biler være bygget på felles plattformer. I dag er det enda bare 60% som du finner på de tre nye underlagene.

Selv dette kaller Jean-Marie Foltz, styreformann i konsernet, ”bare en liten del av den mulige innsparingen”. Så se ikke bort fra at han har mer i ermet. Når han satte ny produksjons- og salgsrekord i fjor (3,267 millioner biler solgt, opp 4,3 prosent i et synkende marked), lover oss 4 millioner biler i 2006 og doblet produksjon om ti år, har han sikkert gjemt på en liten reserveoverraskelse eller to.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: