[]
[] [firmabil.no] []

Aston raffinerer DB7


Terje Ringen - BilNorge



Selv om Aston Martin nylig viste to nye biler på de store amerikanske messene, har de også funnet tid til å bearbeide den eldste nålevende modellen sin. Resultat heter DB7 GT og GTA.

Det er nesten utrolig å tenke på at DB7 fyller ti år i år, for designmessig har den lite å skamme seg over. Fortsatt står den som en påle, og mange av linjene er overført i den kommende AMV8 som ble vist i Detroit. At bilen fortsatt har appell gir salgstallene tydelig signaler om, for DB7 har allerede solgt i høyere antall enn sine forgjengere DB4, DB5 og DB6 til sammen.

Men for å tilfredsstille sin kresne kundekrets har Aston nylig lansert en oppfrisket utgave av DB7 med høyere ytelser og forfinede kjøreegenskaper. Den nye bilen skal leveres i to versjoner: en 6-trinns manuell coupé (DB7 GT) og en med 5-trinns automatkasse (GTA). Disse skal selges parallelt med eksisterende DB7 Vantage Coupe og Volante modellene.

Aston Martin-sjef Dr. Ulrich Bez sier: ”En del av våre kunder ønsket visse forandringer i DB7 Vantage, og resultatet er den nye DB7 GT – en mer sporty utgave som ivaretar alle de egenskaper som har gjort DB7 så suksessrik.”

Spesielt er bilens aerodynamikk vektlagt for å oppnå bedre stabilitet og ved høye hastigheter. Resultatet av endringene er nesten 50% bedre marktrykk. Den karakteristiske Aston-grillen er forkrommet i GT-utgaven som også har fått skreddersydde 18-tommers felger og dekk fra Bridgestone i dimensjon 245/35 foran og 265/30 bak.

5,9-liters V12-motoren har fått 15 hester mer enn en vanlig DB7 og yter i GT-utgaven 435hk ved 6000 omdreininger. Maks dreiemoment er 556 Newtonmeter ved 5000 o/min. Det gir en toppfart på i overkant av 300 km/t og en akselerasjon fra 0 til 100km/t på under 5 sekunder. Den engelske prisen for en GT-utgave ligger ca 8.000 pund over en ordinær DB7 som i Norge har en prislapp på kr 1.865.150. Dermed bikker den nok så vidt to millioner her i landet.

I anledning helgens James Bond premiere byr vi på et fotoalbum med Aston-modeller fra de siste 50 årene. Klikk og kos deg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: