[]
[] [firmabil.no] []

Ny A3, ikke ulik den gamle


Terje Ringen - BilNorge



Når du blir bedt om å forklare den synlige forskjellen på en ny og en gammel Audi-modell, må du antagelig tenke deg om to ganger. Nye A3 er intet unntak, og det er vel slik Audi ønsker å fremstå. Bra for å opprettholde andrehåndsverdien er det muligens også.

Nye A3 er en tvers igjennom ny bil som skal lanseres på den kommende Geneve-utstillingen. Den får som dagens modell en rekke motoralternativer, og selv om de første bildene viser bilen i 3-dørsversjon skulle det forundre oss mye om ikke en 5-dørsutgave også dukker opp etter hvert.

 

Henger fortsatt med

Forgjengeren har vært på markedet siden 1996, men i tester Bil har foretatt de senere årene står den seg forbausende godt mot nykommere i klassen på tross av sin satte alder. Nye A3 har et strammere karosseri enn sin forgjenger, noe som gir et mer atletisk inntrykk. Fronten er mer markert og har fått nye, store luftinntak mens de sammensatte lyktene bak klart glass skrår svakt innover. Bak har den fått en kraftigere C-stolpe og nye lykter.

 

Sammenlignet med dagens A3 har den nye krympet i enkelte retninger og est ut  i andre. Mest betydelig er økningen i akselavstanden på hele 65mm. Bredden er dratt ut med 30mm mens høyden er redusert med 10mm og bilen er strukket rundt 50mm i lengderetningen. Det økte volumet kommer først og fremst baksetepassasjerene til gode samtidig som reduserte overheng gir bilen mer dynamiske kjøreegenskaper.

 

Fra 105 til 241 hester

Motormessig kan nye A3 leveres med et vidt spekter av bensin- og dieselmotorer som starter med en 1,6-liter og strekker seg opp til en 3,2-liters V6, tilsvarende den vi nylig har omtalt i forbindelse med Audi TT. 5- eller 6-trinns manuell gearkasse er standard, avhengig av motoralternativ og 6-trinns tiptronic og den nyutviklede DSG-kassen kan på enkelte varianter leveres mot pritillegg. 

 

Motoralternativene er som følger:

 

Versjon

HK

Dreiemoment

0-100

Toppfart

3,2 – V6

241

320 Nm

6,7 sek.

245 km/t

2,0 - FSI

150

200 Nm

9,1 sek.

211 km/t

1,6

102

148 Nm

11,9 sek.

185 km/t

2,0 - TDI

140

320 Nm

9,5 sek.

207 km/t

1,9 - TDI

105

250 Nw

11,4 sek.

187 km/t

 

Som på andre Audi-modeller kan selvsagt også A3 leveres med avansert quattro permanent firehjulsdrift. Standard felger er 16- eller 17-tommere og styringen er elektromekanisk med progressiv servo (avhengig av hastighet).

 

Tre utstyrvarianter med betegnelsene Attraction, Ambition og Ambiente lar deg tilpasse nye A3 etter egne ønsker og behov. Selv grunnmodellen Attraction er velutstyrt med ”easy entry” forseter, elektriske vindusheiser og sentrallås. Ambition er for dem som ønsker en mest mulig sporty A3 mens Ambiente byr på den mest luksuriøse grunnpakken.

 

Samtlige modeller er utstyrt med nye forseter med aktive hodestøtter og sideguard hodekollisjonsputer i tillegg til de to i front. ESP (antispinn og antisladd) er også standard på bilen som er klar for Norge i mai/juni. Innen den tid har nok også importøren forhandlet ferdig de norske prisene, noe vi lover å komme tilbak
Artikkel fra www.firmabil.no
URL: