Farlig utvikling
2002 ble et dystert trafikkår. 307 personer ble drept i trafikken, 12.400 ble skadet og 8.700 ulykker ble rapportert til politiet. 5,5 prosent flere ulykker, 5,1 prosent flere skadde og 11,6 prosent flere drepte. Samtidig har politiet beslaglagt flere enn 10.000 førerkort. 5520 fikk førerkortet beslaglagt på grunn av for høy hastighet, 3233 på grunn av kjøring i ruspåvirket tilstand, og 1338 på grunn av aggressiv og uaktsom kjøring. I 2000 og 2001 ble det beslaglagt 2590 og 2863 førerkort på grunn av for høy hastighet. Det ble beslaglagt over 92 prosent flere førerkort på grunn av for høy hastighet i 2002 enn året før, det til tross for at politiet ikke har økt kontrollvirksomheten. I følge konstituert sjef i Utrykningspolitiet hadde de en markert økning i målinger med hastigheter opp mot 200 km/t. Vi har lagt oss til en mer aggressiv kjørestil. Det er ikke bare hastigheten som øker, viljen til å ta sjanser er også økende og forståelsen av hvordan ens egen oppførsel påvirker andre trafikkanter er blitt dårligere. Mange blir rett og slett for egoistiske når de kommer bak rattet, og glemmer at i dagens trafikkmiljø er vi avhengig av samspill for både fremkommelighetens og sikkerhetens skyld. Den økte aggressiviteten ser vi i stort sett alle aldersgrupper, men mest hos ungdommen. Ungdommen har alltid vært tiltrukket av fart. Men nå ser det ut til at vi er i ferd med å flytte grenser, og ganske så kraftig. Nå kan du på nettet lese skryteinnlegg om at en har kjørt Oslo - Trondheim på fire timer, eller kan svippe innom Web-sider hvor det ligger filmklipp med streetracing på tett trafikkerte veier og med barnlige tilrop hvor de fleste ordene begynner på f. Nye medier gjør det enklere å publisere sine “bragder” og dermed blir det lettere å rekruttere flere til disse miljøene. Det er en utfordring å nå den moderne ungdommen med holdningsskapende arbeid, men jeg synes ærlig talt at forsøkene fra myndighetenes side har vært for dårlige. Myndighetene har ikke bare problemer med å nå ungdommen, de har problemer med å nå foreldregenerasjonene også. De fleste barn får trafikkforståelsen med seg fra foreldrene. Selv om foreldrenes kjøreadferd er bare litt på kanten, blir det lagt merke til. Jeg er spent på hva Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet kommer med av tiltak. Lavere fartsgrenser er ingen farbar vei, nå må holdningene endres, det er en krevende jobb.
Det hadde vært hyggelig om vi ved inngangen til 2004 kunne få statistikker som viser at antallet skadde og drepte er redusert og at vi er blitt snillere i trafikken. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |