Multijet fra Fiat/GM: |
Trygve Bæra - Bil |
Multijet er betegnelsen vi vil se på alle Fiats dieselmotorer i årene fremover. Fiat Stilo blir den første bilmodellen som kommer til Norge med den nye dieselmotoren som Fiat har utviklet i samarbeid med GM. På litt lengre sikt vil motoren, som har 1,3-liters volum og en ytelse på 70 hk, være på plass også i Fiat Punto og Opel Corsa.
Motoren er i utgangspunktet utviklet for bruk i småbiler, men Fiat bekrefter at den senere vil komme også med større volum og høyere ytelse. Det er lagt ned mye arbeid med å redusere dimensjonene i forhold til tidligere motorer. I kjøreklar stand veier den firesylindrede 1,3-literen bare 130 kg. Det nøyaktige forbruket er angitt til å ligge i området 0,4 til 0,45 liter/mil, avhengig av bilens vekt.
Motoren får sin publikumspremiere under Geneve-utstillingen i mars, der den vises i kombinasjon med to nye bilmodeller fra Fiat, nemlig en liten bybil som vi tidligere har sett konturene av under navnet Simba, samt en liten flerbruksbil i Punto-klassen.
Et viktig element i utviklingen av Multijet-motoren er et nytt elektronisk styringssystem som gjør det mulig å oppnå tre drivstoffinnsprøytinger under hver forbrenningssyklus. Dermed er det mulig å sprøyte inn en mindre dose drivstoff både før og etter hovedinnsprøytingen. Kombinasjonen av drivstoffmengde og luft utnyttes dermed på mest mulig effektiv måte, avhengig av motorpådraget. Den maksimale ytelsen (70 hk) oppnås ved 4000 omdr./minutt, mens maksimalt dreiemoment på 180 Nm er på plass allerede ved 1750 o/min.