[]
[] [firmabil.no] []

Nytt Chrysler-konsept i produksjon


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Si hva du vil om Chrysler, men ingen er vel flinkere enn dem til å gjøre spennende konseptbiler tilgjengelige for kundene. Viper og PT Cruiser er bare to eksempler. Og nå er Crossfire enda et. Den første har nå forlatt samlebåndet hos Karmann,

Det var på Detroit-utstillingen i 2001 at Eric Stoddard hadde sine femten minutter i verdens rampelys. Han ble fremhevet som eksteriør-designeren, men bortsett fra at vi vet at han jobbet i Viper-teamet er det ikke mye vi har hørt fra ham siden.

Dessverre er også et par av de gode grepene hans forsvunnet på veien mot produksjon, frontruten er ikke lenger delt av en midtstolpe, og grillen ser nå ut som den kan byttes ut med en Mercedes-ditto uten å endre skruehullene en gang. Men allikevel, hele den dramatiske coupéen er der enda, det er ikke mye som er vannet ut.

Fra konsept, til beslutning, til frosset design til produksjon på 24 måneder må være ny rekord. Det kunne ikke ha skjedd uten at man brukte delebingen til Mercedes (for her skulle det være drift bak) og uten at man fant en lav-volum produsent som hadde ledig kapasitet.

Det hadde de i Osnabrück, og når de vil leverer de noe av det beste arbeidet i Europa. Vi kan nok trygt regne med at her er såpass mye kvalitet bygget inn allerede ved konstruksjonen at dette vil bli en av de mer attraktive sportsbilene på et ganske velfylt marked i tiden fremover. (Paradoksalt, er det ikke, at BMW eksporterer sine sportsbiler fra USA til Europa, mens Chrysler eksportere sine fra Europa til USA.)

Det var Wolfgang Bernhard, Chryslers daglige leder, som kjørte den første bilen av båndet. En jobb han sikkert begynner å bli vant til. Det var han som rattet den vanvittige Dodge Tomahawk på scenen i Detroit også. Han fikk imidlertid ikke akkurat demonstrert hva den 3,2 liters V6-motoren fra Mercedes var god for, koblet til den manuelle sekseren eller automat-femmeren – hva det nå var som satt oppi JOB 1.

Crossfire heter 2004-modell, den vil bli tilgjengelig fra sommeren, Karmann kan bygge 20.000 i året og bare 15% skal selges utenfor Amerika. I år regner man med at produksjonen kommer til å ende på 11.000 enheter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: