[]
[] [firmabil.no] []

Jubileumsåret 2003


Tor Ivar Volla - Redaktør MotorBransjen

2003 er et år rikt på 100 års-jubilanter. De fleste har vel fått med seg at Ford Motor Company er blant dem (selv om Henry Ford bygde sin første bil mange år tidligere), konsernet har jo ikke spart på pressemeldinger i den anledning.

Fords mangeårige erkerival General Motors kan på sin side faktisk feire trippel 100 års-jubileum: Både Buick, Cadillac og Vauxhall kom med sine første bilmodeller i 1903. Samme år kom forresten Opel med sin første egen-konstruerte bil.

Hvordan Rover ser på sine aner vet vi ikke, som merke fyller de ikke 100 år før i 2004. Men bilmerket Standard, som slo seg sammen med Triumph før Rover overtok sistnevnte, ville ha fylt 100 i 2003. Og hallo Peugeot – det samme ville Talbot ha gjort.

På bilsportsiden satte det katastrofale løpet fra Paris til Madrid i 1903 punktum for de farlige by-til-by-løpene i Europa, til fordel for billøp kjørt i runder på lukkede strekninger. Det var et stort framskritt for sikkerheten i sporten, ikke minst for publikum.

Blant tungbilmerkene merker vi oss spesielt at Scania feirer 100 år. Ellers fyller også Büssing-delen av MAN tresifret, det samme gjør Magirus-delen av IVECO. Den tunge OM-delen av sistnevnte konsern fyller for øvrig 75 år, neppe noe av dette blir nok særlig synlig, men at Volvos tunge bit gjør det samme kan nok bli mer markert.

Også andre kan banke i dashbordet med 75-års markeringer. For i 1928 skjedde bl.a. følgende: Chrysler-konsernet startet opp billig-alternativet Plymouth og overtok Dodge, Jensen i England bygde sitt første bilkarosseri, Hub van Doorne i Nederland åpnet maskinverkstedet som etter hvert vokste til DAF, og i det fjerntliggende Japan åpnet Soichiro Honda et lite bilverksted i hjembyen sin.

Blant 50 års-jubilantene merker vi oss Seat, foreløpig har vi dessverre ikke hørt om festligheter i den anledning. I 50-klubben havner forresten også bussfabrikken Neoplan.
Det samme gjelder forsåvidt Isuzu, som startet personbilproduksjon med Hillman Minx etter avtale med Rootes-gruppen i 1953. Vi tviler for øvrig på at Jeep finner grunn til å markere at deres opphavskonsern Willys-Overland gikk i samarbeid med det stupende Kaiser-Frazer samme år. Men apropos Overland, så var også dette et merke som startet bilproduksjon i 1903.

Så får vi se om det blir andre enn Ford som gjør noe ut av anledningen, da.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: