Kia starter offensiven
Det startet egentlig med Sorento. Derfra skal Kia tredoble Europa-volumet i løpet av et par år. Og det skal bl.a. skje ved hjelp av en skikkelig modelloffensiv. Den første møter vi i Geneve, den skal hete Opirus. De av dere (det er sikkert ganske mange) som følger med på koreansk merkevare-registrering husker selvfølgelig at Kia registrerte Opirus i august i fjor. (Et år før det registrerte de for øvrig både Sorento og Sorrento, jeg er enda ikke sikker på hva de bestemte seg for da bilen til slutt fikk et navn.) Og nå er resten av navnet her, altså selve bilen som navnet sitter på. En overklasse-Kia som skal møte etablerte biler som Peugeot 807 og Nissan Maxima, eller outsidere som Lancia Thesis eller Renault Vel Satis, rett på. Det skal bli spennende å følge den. Riktignok er volumet begrenset, foreløpig er produksjonskapasiteten ved fabrikken i Hwasung bare på 35.000 biler, og de fleste skal nok settes av hjemme. Men i 2006 er produksjonen oppe i 70.000 eksemplarer og da bør modellen, og merkenavnet, være akseptert. Denne gang er det skikkelig vare under panseret. Ikke bare en 3,5 liters V6 motor på nesten 200 hester og 295 Nm ved ganske lystige 5.500 omdreininger. Men også en moderne fem-trinns automat. Det fortelles om 220 km/t og 9,2 til 100. Det fortelles også at nå har elektronikkleverandørene banket på Kias porter også. Her er det i tillegg til ABS, stabilitetskontroll, elektronisk styring av demperne, elektrisk regulert bremsekraftfordeling, bremseassistent og traksjonskontroll. Det eneste det enda ikke fortelles om er prisen, annet enn at den skal bli svært konkurransedyktig. Men det varer enda noen måneder før bilen komme på markedet. Oktober ser det ut som, og i år skal det bare selges en snes av dem i Norge. (Forresten, de av dere som ikke følger med på koreanske merkevare-registreringer vil kanskje gjerne vite at noen av de siste navn som er registrert av Kias halvsøster, Hyundai, er Taos, Tioga og Ventana. Du så det først på BilNorge.) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |