Trøbbel-uker for VW
Volkswagen får endel pepper for tiden. Ikke nok med at Phaeton-historiene om labert salg nekter å legge seg døde, i tillegg sliter fabrikken med ihjelfrosne motorer, stort hull i USA-salget, og slutt-på-liv-syklusen for både Golf og Passat. Og ny informasjonssjef sluttet etter seks uker! I januar måtte Volkswagen gi beskjed om at de ville dekke alle motorskader som skyltes isdannelse i smøresystemet for de neste ti årene, uansett kilometer. Dette var en ganske stor sak, sterk Europakulde har i vinter avslørt noe som kan se ut som en konstruksjonsfeil ved enkelte VW-konsern-motorer. Kondensvann frøs og blokkerte oljetilførselen. Motorhavari kunne bli resultatet, og spesielt gjorde dette seg selvfølgelig gjeldende ved korte kjørestrekninger slik at motoren ikke ble varm. Selv om VW har behandlet denne saken godt, etter at problemet ble offentlig kjent, sier det seg selv at saken ikke akkurat hjelper konsernets kvalitets-image. Så har vi Phaeton som åpenbart alt for få er glad i. 4.000 eksemplarer i fjor er ikke mange, uansett hva fabrikken sier. Og intervjuer med forhandlere tyder ikke på at det er noen enkel jobb å flytte disse. Fabrikken har heller ikke klart å formulere verken utstyrs- eller prispolitikk foran den kommende USA-lanseringen. Det eneste de potensielle kundene der vet er at Wall Street Journal skriver at den også vil komme med en 8-sylindret motor, og at den vil bli rimeligere enn tolveren. Ikke akkurat en bombe. Så er det volum-modellene Golf og Passat, som begge nærmer seg slutten av dette modell-livet. Ny Golf er allerede på banen i form av Audi A3 og VW Touran, men det er Golf som Golf som kommer til å skape volum, og den må man vente på til langt ut på høsten (neste år i Norge). Det skal godt gjøres om fabrikken klarer å komme over 5 millioner biler igjen i år – de duppet rett under i fjor. Det er også kjent at lanseringen av ny Passat er dyttet langt ut i 2004. Dette er selvfølgelig et kjedelig hjørne fabrikken har malt seg inn i. Overlapping av nye volum-modeller er selvfølgelig et problem, men det er ikke spesielt vellykket å utsette erstatteren for en modell der salgstallene synker heller. Som om ikke disse langsiktige bekymringene var nok, måtte de også møte en meget negativ januar på det viktige USA-markedet. 17.811 biler solgte de – det er ned fra 21.362 i samme måned i fjor, eller 17%. Kjedelig i seg selv, og spesielt kjedelig for en desillusjonert forhandlermasse som ser hvilke incentive-fordeler GMs og Fords forhandlere får å boltre seg med. Og omtrent samtidig måtte VW i USA innkalle et sekssifret antall biler for å skifte ut en halvgod coil. Selv om det ikke er alvorlig, kan det være svært ødeleggende for fokus. Slike ting bør jo behandles av en kompetent informasjonsavdeling. Og den ble styrket ved nyttårstider. Rolf Antrecht (50) kom fra McKinsey for å bli assisterende leder for VWs konserninformasjon. Seks uker tok det, så meldte han seg tilbake til sin tidligere arbeidsgiver. ”Sprikende oppfatning av hvordan konserninformasjon skulle utføres” sier konsernet i en informasjon. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |