Lexus blir Lexus, også i Japan
Som verdens tredje største bilmerke, har Toyota et vell av modeller og varianter. I USA blir de mest luksuriøse markedsført under Lexus-navnet, men i Japan selges de samme modellene som Toyota. Lexus har en image som minst er på høyde med de mest luksuriøse europeiske og amerikanske merkene i USA. En del av utvalget har vært solgt i Europa noen år, uten å oppnå tilnærmelsesvis den samme suksessen som i USA. Hjemmemarkedet har Toyota i lang tid dominert med markedsandeler godt opp på 40-tallet. Derfor har også Lexus-modellene vært markedsført under Toyota-paraplyen der. Så langt. Toyota mener imidlertid nå at tiden er moden for å gjøre Lexus til et globalt merke. Fra 2005 blir Lexus også en japansk bilmerke og skal i første omgang omsettes gjennom 150 eksklusive forhandlere. Fra våren 2004 reduserer også Toyota sine japanske salgskanaler fra fem til fire ved å slå sammen Netz og Vista kanalene. Til sammen består disse kanalene av ca 1.600 utsalgssteder og 30.000 ansatte. Kanalene Toyota, Toyopet og Corolla opprettholdes med hver sine fokusområder. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |