Mercury på sporet igjen?
Da Mercury ble startet, i 1938, som eget merke, var målet at den skulle tiltrekke seg de Ford-kundene som egentlig kunne tenke seg noe stiligere – og betale for det. Nå forsøker man å finne igjen det sporet. Denne overklasse-Forden nådde toppen i slutten av 70-årene. I 1978 lå salget rett under 600.000. Men da hadde man biler som sportslige Cougar og fete Monterey. Ikke bare har man nesten ingenting nå, som resulterte i et salg på litt over 250.000 biler i fjor, man hadde også en sjef som mer enn antydet at man skulle dra opp proppen for merket. Før Jac Nasser måtte gå, gjorde han sitt for å fortelle at i dette segmentet skulle Ford nå legge tyngden i sine nyinnkjøpte merkevarenavn som Volvo og Jaguar. Underforstått: Mercury kunne fort bli Fords Oldsmobile. Så kom identitetskrisen i fjor, da Lincoln, som Ford åpenbart legger vekt på, flyttet fra sine europeiske jålebrødre i PAG-gruppen. Lincoln forlot Irvine California og reiste hjem til Detroit og ble en del av Nord-Amerika organisasjonen. Samtidig ble det enda mer åpenbart at uten Mercury ville det bli vanskelig for Lincoln å holde på sin identitet i et marked som blir stadig mer merke-utro. Lincoln trenger Mercury og Mercury trenger Lincoln og Ford trenger dem begge, later man til å være enige om nå. Det er mye som tyder på at Mercury igjen er i ferd med å finne et ståsted. Messenger-modellen som ble vist i Detroit var et flott løfte om spennende ting. På bilutstillingen i Chicago skal publikum i tillegg få bilde-glimt av den nye overklasse-sedanen som skal komme i 2005. Den kommer til å dele arkitektur med Fords kommende FiveHundred, bakhjulsdrevet, ultra-amerikansk, og i Mercury-utgave: ”en bil som kommer til å se 15.000 dollars dyrere ut enn det den er”, akkurat slik Edsel Ford spesifiserte de første Mercuryene. Dessuten vil det gode gamle Monterey-navnet bli gjenopplivet i Chicago. Det dukket opp første gang i begynnelsen av femti-årene, og varte litt forbi Mercurys topp-tid, inntil den nylig ble brukt en kort tid av Opel. Dette navnet skal nå brukes på en 2004-utgave som er en Ford Windstar i bånn, men som har en rekke spesifikke Mercury-touches. Luksus heter det, den tredje seterekken skal kunne legges helt flat,. pedalene reguleres frem eller tilbake ved hjelp av elektromotorer, det er avstandssensorer både foran og bak og den vil få dekktrykk-monitorer som standard. Blant mye annet. Viktigst er at den vil få et Mercury-typisk utseende, og bli tung markedsført som en Mercury. Og så kan vi håpe at dette merket i hvert fal vil overleve sin 75-års dag. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |