Peugeot-konsept med twin-diesel
Peugeot fortsetter sin høye konsept-takt med halvannen ny fantasibil til Geneve. Den halve er en ganske grei alternativ versjon av 807, bygget for å feire at nå er V6 motoren på plass. Den andre er en Baja-type sportsbuggy, som vi ser stadig flere av. Men foreløpig er det bare denne som har to dieselmotorer om bord. Hoggar heter Peugeots 2003 konsept. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får litt australske assosiasjoner av dette navnet. Og bilen er utvilsomt ment som villmarks-sportsbil. Buggy-preget, korte overheng, massive røtter og et mekanisk opplegg som gir firehjulsdrift så det holder. For i tillegg til selve linjeføringen, som vi har sett hovedpunktene av før – ikke minst på Peugeots egen Touareg fra Paris-utstillingen i 1996 (jo visst, Peugeot brukte dette navnet før Italdesign brukte det før Volkswagen, med utrolig fantasi, benyttet det på en produksjonsmodell). 2 seter, åpen med beskyttelse på alle kanter, masse muskler, ikke noe overheng men mye bakkeklaring og dekk så det holder. Så har den to motorer da, en foran og en bak, med hver sin 80-liters dieseltank. Hver på nesten 2,2 liter, 180 hester og 400 Nm. Partikkelfilter tar vare på faunaen. Motorene kan brukes samtidig, eller man kan velge mellom overstyringsmotor eller understyringsmotor. Twin-motor oppskriften har for øvrig vært brukt av Alfa og Maserati og Mini og Citroën (i 2 CV!) omtrent siden tidenes morgen, og kan egentlig være ganske morsomt. Det er en viss synkronisering når begge maskinene er i gang, slik at du ikke velger tredje gir på den ene og sjette på den andre. Masse elektronisk utstyr selvfølgelig. Touch skjermer og dioder, men også naturstoffer som aluminium og skinn. På grunn av ikke særlig kompakte dimensjoner, 4 x 2 meter i flateinnhold, 1,49 i høyden med solide veltebøyler, og dobbelt så mye maskinvare som vanlig, veier den hele 1300 kg. Peugeot 807 Grand Tourisme er en meget mer jordnær konstruksjon. Nå leveres 807 med V6-motoren og i dette forslaget til en virkelig GT har Peugeot lagt inn lettere modifikasjoner på eksteriøret, men bygget om det innvendige til en luksus-salong for fire med panorama soltak og el-drevne sleide-dører blant mye annet. Virkelig et sjefs-kontor – med alle nødvendige kontor-hjelpemidler, eller alle ønskelige infotainment-deler, på hjul. Men ellers er jo dagens store Peugeot-design sak spørsmålet om hvem som vinner årets designer-konkurranse. Som kjent har vi med en nordmann blant de ti finalistene og dersom du klikker deg inn på www.peugeot-avenue.com litt over seks i ettermiddag vil du få vite hvem som har vunnet. Og han, og hans forslag, vil vi også møte i Paris. Noe sier meg at det blir ganske mye friskere enn Hoggar. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |