[]
[] [firmabil.no] []

Turchetti: ny bil i Geneve?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Kanskje dukker det opp enda en ny blomst i den enorme bilfloraen som eksisterer under de enorme konsernene. En initiativrik italiener som heter Pietro Turchetti er i ferd med å få i gang en beskjeden produksjon av en spennende bil på Sicilia.

Turchetti kaller selvfølgelig bilen sin Turchetti. Og selv om den på mange måter likner lovende engelske forsøk som for eksempel Noble, har den i hvert fall en italiensk spesialitet ombord: drivlinjen kommer fra Milano og heter Alfa Romeo.

P4 heter den første modellen hans. En toseters coupé bygget opp som en ren racerbil med et rom for fører og passasjer som helt følger FIA-kravene både med hensyn til mål og styrke.

Bilen er utviklet sammen med spesialister i Milano som driver noe som heter UK Garage. Sammen har de bygget et meget lett rørgitterchassis der alle hjørnene er fullt justerbare. 7 x 17 felger foran og 7 x 18 bak, forresten. Så er chassiset stivet opp med aluplater og laminert treverk i bunnen (som på F1-biler) før man legger på den typisk cab-forward-designede glassfiberkarosseriet.

I gateutgave yter den 8 ventilte 2-liters Alfa-motoren 170 hester, men her er det muligheter for masse lyn/torden. Sentralmotor, selvfølgelig, og en oppjazzet Selespeed. Sammen med en egenvekt på godt under 700 kg. burde dette være oppskriften på en ganske livlig bil.

Nå ser det ut som at den siciliansk-bygde bilen skal presenteres for et større publikum. Det siste jeg hørte var at den nå definitivt var på vei til Geneve. Sannsynligvis skjer det fordi Turchetti nå trenger hjelp til å få opp et enda mer ambisiøst prosjekt. Navnet på den foreslåtte nye bilen er så fjollete at man skulle tro den kom fra Japan: Overfast GT, men resten ser ganske holdbart ut.

Den er tenkt som en GT bil, og skal først bygges i de nødvendige 25 eksemplarene, med en V6 motor fra Opel og 400 hester og masse ny teknologi og spennende resultater fra de første simultan-forestillingene som aerodynamikere har utført. Men så skal den produseres i en gateutgave som blir atskillig råere enn den opprinnelige P4. Se ikke bort fra at produksjonen av denne kommer til å skje på en helt annen øy enn Sicilia. Det er på de engelske øyer man vet hvordan slikt skal gjøres.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: