Nye forhandlinger for Fiat
I følge italienske aviser skjedde det meget rundt Fiat sist helg. Store møter med bankene, enighet om flere salg av Fiat-selskaper, og reforhandlinger om GMs vilkår rundt den 20% eierposten de har i Fiat Auto. Bakgrunnen for all aktiviteten er selvfølgelig at Fiat fremdeles har problemer. En aksjekurs som ble halvert i fjor, og som i forrige uke sank til 20-års lav, sammen med fortsatte store tap, er ikke akkurat lystige informasjoner. Selv om det finnes glimt av solstråler også. Fremgang på registreringsstatistikken for eksempel, en nymodell-offensiv i månedene fremover som er ganske enestående (og som de nå sørger for å lekke i jevne drypp til pressen) og banker som egentlig virker ganske velvillige til å finne en ”italiensk” løsning. For i følge avisene vil bankene nå garantere for en kapitalforhøyelse i Fiat konsernet på mellom 1,7 og 3 milliarder euro (summen er avhengig av hvem du hører på). Til gjengjeld skal Fiat i sterkere grad jobbe for å selge unna en del av sine store virksomheter, som for eksempel forsikringsselskapet Toro eller flymotorprodusenten Fiat Avio. Disse to til sammen kan være verd 3 milliarder Euro, og det er ingen tvil om at det finnes såpass mange potensielle kjøpere at det ikke behøver bli snakk om billigsalg. Samtidig er det mange rykter som sier at GM kan være villig til å bidra med ganske mye kapital dersom de kan få kjøpe seg fri fra den såkalte ”put” opsjonen, som i realiteten forplikter dem til å overta Fiat Auto neste år, dersom Fiat ber dem om det. Men GM kan nok godt tenke seg å konsentrere seg om andre ting i Europa i årene fremover. Umberto Agnelli, som nå er Agnelli-familiens overhode, og som vel kommer til å bli Fiats styreformann når Paolo Fresco trekker seg ved vårens generalforsamling, har vært til stede ved alle de store møtene de siste ukene, skriver italienske aviser. Og han har forpliktet seg til en kapital-tilførsel på minimum 250 millioner euro fra et av familiens holding-selskaper, og mer vil sikkert komme. Dette antyder i det minste at han er like interessert i å holde grepet rundt Fiat som storebror, nylig avdøde Gianni, var. Nå er det ingen som antyder at samarbeidet med GM halter. Både på deleinnkjøp og på drivlinje-utvikling later ting til å gå på skinner, selv om utviklingen av felles modeller ser ut til å ha møtt et snag eller to (det er ikke lenger en italiensk tekst på menyen ved advanced design-senteret til SAAB). Men det er kanskje klart at GM kan tenke seg en annen tilslutningsform enn den de ble enig om da GM kjøpte 20% av Fiat Auto for tre år siden. Offisielt heter det at ”avtalen med GM gjelder fortsatt, men at børsen selvfølgelig skal få beskjed dersom man foretar noen konkrete endringer i den”. Som vel også er en måte å fortelle at forhandlinger pågår. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |