[]
[] [firmabil.no] []

Nyhet etter nyhet fra Fiat


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Fiatgruppen er vel den utstilleren som presenterer mest nytt på årets Geneve-utstilling. Og ikke noe av det er drømmer, alt skal i produksjon i løpet av året. Tre Alfaer, en Lancia og to Fiater, enten klin nye, helt nye, nye eller faceliftede. La oss starte med den minste Fiaten.

Da jeg meget begeistret kjørte Fiats eksperimentbil, Ecobasic, for to og et halvt år siden var det ganske opplagt at dette var oppskriften på en kommende Fiat småbil. Jeg tror vel også at jeg skrev det ganske klart.

Og nå er den her, det vil si: nå kommer den. Til Geneve. Foreløpig uten navn, bare kjent som Project 169, men navnet er vel nesten det eneste vesentlige som ikke er kjent nå.

Med mål på 354 x 158 x 153 er det opplagt hvor denne bilen skal plasseres: som en avløser til Seicento og, kanskje spesielt, til Panda. Kompakt utvendig, men høyt plasserte seter og en høyt plassert gearspak i en midtkonsoll skal gi bevegelsesfrihet for fem på innsiden. Og med alle på plass og de regulerbare baksetene i bakerste posisjon har den et bagasjevolum på 200 liter.

Men bilen er åpenbart ikke posisjonert som en Grand Touring modell, heller som en USV (Urban Sporting Vehicle – det visste du ikke! Ikke jeg heller før akkurat nå, men dette er vel en betegnelse som enda ikke er brukt?). Den leveres med masse av det utstyret som er nødvendig i dagens tette bytrafikk, i tillegg til små utvendige mål og høy kommandoplass snakker vi blant annet om parkeringssensorer i alle ender, full-skala klima-anlegg, ABS med bremseassistent og stabilitets-sikrer for de heftigste rundkjøringskjøringene. Et enormt panorama-glasstak kan skaffes, det heter Skydome og navnet minner om gammeldagse transatlantiske flygninger, av en eller annen grunn. Seks kollisjonsputer og beltestrammere hører også med.

På motorsiden er vi foreløpig lovet 55 og 60 hesters bensinmotorer (1,1 og 1,2 liter) pluss en av de nye små Multijet dieselmotorene, 1,3 liter og 70 hester, den som når max dreiemoment helt nede ved 1750 omdreininger, og derfra bare drar det og drar det. Fem manuelt valgte trinn, eller alternativt en halvautomatisk klikk-klakk versjon. Firegangerfire-systemet fra gamle Panda skal også løftes over og tilbys her, for de som virkelig vil frem gjennom hullete gater.

Femdørs utgaven vil være klar i oktober, mens tredørs må du kanskje vente på helt til oktober 2004.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: