TWR følger etter Arrows
Først ble Tom Walkinshaws Arrows-team (Formel 1) satt under administrasjon. Når skjer det samme med TWR, Walkinshaws bilprodusent-konsulent, som blant annet er kjent for Volvo-jobber. I 1975 la Tom Walkinshaw grunnlaget for sitt imperium. Han så, som så mange andre, muligheten for et aktivt konsulent-firma som skulle jobbe for bilindustrien. Rykke inn når fabrikkene hadde topper på konstruksjons-avdelingen. Selskapet hans, TWR, var snart et fullt bemannet konstruksjonskontor som kunne gjøre alt fra grunn-konstruksjon til å planlegge og bygge fabrikker – og de gjorde det også. Volvo C70 er et eksempel på komplett innsats, der gikk det så langt at de eide produksjonsanlegget sammen med Volvo. Akkurat den historien viste også klart at Tom Walkinshaw var en bedre forhandler enn de fleste. Volvo ble sittende med svarteper der, viste det seg. 62 store kunder har selskapet hatt i disse mer enn 25 årene, 42 av dem har vært rene bilprodusenter. Kjente biler som Aston Martin DB7, Jaguar XJ 200 og Renault Clio V6 kommer fra hans kontorer. TWR har hatt egen avdeling hos Holden, der de har hatt ansvaret for sports-spesialer derfra, og de har hatt en avdeling for skinnegående kjøretøy, samtidig som deres selskap OmniNova har produsert spesialutstyrte busser og drosjer. Men så var det Formel 1 da. Tom Walkinshaw har alltid vært interessert i racing, firmanavnet hans betyr faktisk Tom Walkinshaw Racing, og da det begynte å gå riktig bra med TWR ville han bli stor mann i Formel 1 og han begynte å investere i Arrows. Som kjent røyk det overende i fjor, og dermed forsvant også de 20 millioner pund som det nå viser seg at TWR hadde investert, og som de ikke tålte å tape. Dermed er også TWR under administrasjon nå. Bobestyrer sier imidlertid at han har godt håp om å finne en kjøper, men at han ikke kan love at alle 500 får beholde arbeidsplassene sine. Og dermed er enda et moderne bileventyr ute. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |