[]
[] [firmabil.no] []

Lancias nye Y


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Lancia kom med sin nye Småbil, Ypsilon, på Geneveutstillingen i 1985. Ikke den største hit’en her hjemme akkurat, men den har gitt et visst bidrag med jevn produksjon på klassisk Fiat-plattform med et overklasse-image. Nå er den blitt ny.

Nye Ypsilon kommer til Geneve-utstillingen, i midten av en overveldende nyhetsstrøm fra Fiat-gruppen. Alt er nytt, og det nyeste er at nå heter den ikke lenger en gresk Y i modellbetegnelsen, nå bruker de hele navnet på bokstaven. Så i stedet for en Y bak på karosseriet, er Ypsilon skrevet i en kursiv skrift spesialdesignet av en av Europas mest prestisjetunge reklamebyråer: Carré Noir. Dermed er selvfølgelig det eksklusive ved denne småbilen understreket.

At den også bruker den nye Lancia-fronten i full-skala sier klart fra at her kommer det noe som er litt mer spesielt enn en vanlig Mini. Men målene er fremdeles forholdsvis mini, 3,76 meter lang, høyden er på 1,52 og bredden 1,69. Akselavstanden er 2,39 og det sies at det er plass til fem inni.

Målgruppen er selvfølgelig unge opinionsledere som setter pris på kvaliteten, for som vanlig forsøker Lancia å gjøre bilene sine til små utstillingsvinduer for italiensk håndverk og tradisjon. Det er ikke for ingen ting de trekker med seg spesialhåndverkere rundt på verdens bilutstillinger, og det kan like godt dreie seg om billedhuggere eller fiolinmakere, som noen som har med bil å gjøre, bare det demonstrerer noe italiensk og eksklusivt.

Ypsilon kan utstyres med mengder av komfort-utstyr, Skydome er for eksempel et glasstak der to paneler, et fast og et som kan skyves, gjør 70% av taket transparent. Og er du lei av hyppige gearskift i byen finnes Dualmode-gearkassen som gir deg automatsk skift, dersom det er det du ønsker. Motorutvalget strekker seg fra 1,2-liters 60 hester til 1,4-liters 95 hester bensin, og den nye 1,3-liters Multijet dieselen på 70 hester. Når bilen kommer på markedet i juli regner man med at prisen i Italia vil ligger på rundt 12.000 Euro.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: