Enda hottere Jazz
Før Geneve kommer og kjører over oss vil jeg gjerne trekke frem en liten juvel fra Amsterdam-utstillingen. Honda nøyde seg nemlig ikke med å feire 30 år med Civic der, de hadde også hentet ned en lite spesial-Jazz. Bomber i B-segmentet er noe av det morsomste. Skjønt bombe. På Hondas Jazz Sport Study Model var det ikke gjort en ting med mekanikken. Men det er det minste problemet. Hondas eget utviklingssentrum står sikkert først i køen av de mange ivrige trimmingsfirmaene som kunne tenke seg å puste mer liv i lille Jazz. I Japan tilhører modellen for lengst en av favorittene til opp-hotterne. Modellen vi så i Amsterdam var en der man hadde konsentrert seg helt om stylingen. Med ganske mye hell. Den var bygget bare for å vise stylingmulighetene, var det en på standen som fortalte meg. Men det hele var så gjennomført at det helt klart luktet spesialmodell av den. Store og dype støtfangere i karosserifargen satte straks et helt nytt preg på bilen. Hjulkasser som var blitt atskillig bredere gjorde også sitt, og de vare ikke der bare for show, for sporvidden var økt og de 17-tommers hjulene som ble brukt der var ikke akkurat av det smale slaget. Dermed fikk den lille bilen selvfølgelig enda mer preg av hjul-i-hvert-hjørne. En ganske stor spoiler på femte-døren satte effektivt punktum for det utvendige. Innvendig var det også den gule karosserifargen som preget kontoret – lekkert, hvorfor er det nesten bare Fiat Coupé som har benyttet den effekten på produksjonsbiler? Åpenbare sportsseter og –ratt understreket sportsideen, og bruk av noe som så ut som karbon-materialer, også i gult, avslutter inntrykket av seriøs innsats. Da jeg spurte om den ville komme i produksjon, fikk jeg selvfølgelig vite at foreløpig fantes det ingen planer om det, men med Hondas sportstradisjoner…….”Og ikke glem slagordet vårt, ’The Power of Dreams’….” Jeg tror egentlig hun svarte Ja. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |